Matbloggstoppen

onsdag 15 december 2010

Pepparkaksbiscotti



När jag hade gjort dessa biscotti tänkte jag först inte ens lägga ut dem på bloggen. Tyckte att de var lite smaklösa. De vann dock väldigt mycket på att stå till sig i några dagar och nu tycker jag att de är riktigt goda. De är så fina i mitt kök där de står i en stor burk också. Ser ut som värsta inredningsdetaljen!

Receptet är taget ur ”Vinterns söta” av systrarna Eisenman. Har alla deras kakböcker och denna är faktiskt den sämsta tycker jag. Å andra sidan så är jag inte så mycket för att göra eget godis själv, och där ligger själva tyngdpunkten.

Ca 40 skorpor

100 g rumsvarmt smör

2 dl socker

3 ägg

7-8 dl mjöl

2 tsk malen ingefära

2 tsk malen kanel

½ tsk malen kryddnejlika

3 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

½ tsk salt

Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör och socker poröst. Tillsätt äggen, ett i taget. Blanda de torra ingredienserna, tillsätt dem och rör smeten till en slät deg. Rulla ut degen till tre längder och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda längderna i ca 15 minuter. Ta ut plåten ur ugnen och stäng av värmen. Skär längderna på snedden i ca 2 cm breda bitar. Ställ tillbaka plåten i ugnen och låt bitarna stå i eftervärmen tills de är genomtorra. (Fast det funkade inte för mig. Slutade med att jag fick sätta på ugnen på låg temperatur och eftergrädda dem lite, annars blev de inte torra).

måndag 13 december 2010

Mörkt filmjölksbröd



För alla som inte bakar sitt eget bröd är detta ett utmärkt recept att prova. Mycket enklare med bakpulverbröd eftersom man inte behöver knåda degen. Istället kastar man ihop ingredienserna som till en mjuk kaka och bakar i två formar.

Receptet är taget från www.ica.se. Jag har ändrat lite i det eftersom originalreceptet hade aprikoser och russin, jag har provat mig fram till att dubbel russinmängd är mycket bättre. Dessutom har jag höjt saltmängden rejält!

Brödet blir mycket gott. Min dotter som är förtjust i russin gillar detta ”russinbröd”.

7 dl vetemjöl

4 dl grahamsmjöl

2 dl grovt rågmjöl

3 tsk salt

1 dl solrosfrön

1 dl linfrön

2 dl russin

1 dl hela hasselnötter

1 l filmjölk

1 ½ tsk bikarbonat

2 dl mörk sirap

2 bröd
Sätt ugnen på 175°C.

Blanda ihop mjölsorterna med salt, solrosfrön, linfrön, russin och nötter i
en bunke. Nötterna kan grovhackas eller användas hela.

Blanda noga ihop filmjölk med bikarbonat och sirap. Tillsätt mjölblandningen och rör mycket försiktigt till en jämn, tjock smet.
Smörj två 1 1/2-liters brödformar väl eller använd bakplåtspapper i formen. Fyll den med smeten och strö över lite mjöl.

Grädda bröden i formarna i nedre delen av ugnen, ca 1 1/2 timme. Täck med folie om de blir för mörka. Pröva med sticka så att de känns torra. Stjälp upp bröden på galler och låt dem vila inlindade i kökshanddukar i minst 5 timmar.

fredag 10 december 2010

Tunnbröd



Jag kommer från en släkt av tunnbrödsälskare. Till jul doppar vi inte vörtbröd i grytan, vi toppar hårt tunnbröd (och själv doppar jag i grönsaksbuljong istället för grytan!). Tydligen en norrländsk tradition, morfar var norröver så den kommer väl från honom.

Min mormor bakade det allra godaste tunnbrödet och ett julbord utan det kunde vi inte tänka oss. Som tur var bakade hon detta året runt för skulle man äta smörgås hos mormor kunde jag inte tänka mig något annat bröd än detta.

Väntar fortfarande på att min syster ska maila receptet på mormors tunnbröd och under tiden jag har väntat har jag bakat två satser av detta tunnbröd. Inte lika bra som mormors men närmre än så tror jag inte att jag kommer. Receptet är taget ur ”Vegetarisk julmat” av Lena Brorsson Alminger.

25-30 stycken

1 dl rapsolja

1 liter mjölk

25 g jäst

1 tsk hjorthornssalt

5 tsk salt (originalreceptet sade 1 tsk, det räcker inte)

1 dl strösocker

14 dl vetemjöl (jag var uppe i mycket mer än så dock)

4 dl rågsikt

3 dl grahamsmjöl

Värm mjölken och oljan till 37 grader och häll i degbunken. Vispa ner jäst, hjorthornssalt, salt och strösocker i mjölkblandningen. Blanda ner vetemjöl, rågsikt och grahamsmjöl och rör till en jämn deg. Låt degen jäsa i 30 minuter. Knåda degen och dela i 25-30 bitar. Kvala ut varje bit med kruskavel till en stor tunn kaka. Hetta upp en plåt utan bakplåtspapper, lägg en kaka på plåten och grädda i 275-300 grader i 3 minuter. Lägg kakorna på ett galler med handduk över.

torsdag 9 december 2010

Apelsinbrownies/Brownies



Det finns några recept som det cirkulerar hur många versioner av som helst. Exempel på detta är morotskaka, chocolate chip cookies och brownies. Eftersom jag gillar alla tre så testar jag en hel del sådana recept. Här har jag hittat det hittills bästa receptet på brownies! Känner mig helt glad! Ibland är de alldeles för söta, det nästan gnisslar när man sätter i tänderna i dem och så tycker jag inte att de ska vara.

Receptet är taget ur ”Lättbakat” och jag gjorde den mer ”juliga” versionen av att använda mig av apelsin och utesluta nötter. Utesluta nötter var kanske inte ”juligt” men sambon är lite motståndare till nötter så ibland får man vara snäll mot honom.

200 g smör

200 g mörk choklad (använde Odense 56 %)

150 g hackade valnötter eller hasselnötter

4 ägg

3 dl socker

2 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Smält smöret och dra kastrullen från värmen. Tillsätt chokladen i bitar och låt den smälta med i smöret.
  3. Rosta gärna nötterna i ugnen eller torr stekpanna så smakar de mer.
  4. Vispa ägg och socker.
  5. Blanda 100 g av nötterna, mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Rör ner blandningen i äggvispet. Tillsätt smör- och chokladblandningen.
  6. Häll smeten i en ugnslångspanna klädd med bakplåtspapper. Strö över resten av nötterna.
  7. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter. Kakan ska inte vara torr i mitten.

Apelsinbrownies:

Blanda ner finrivet skal av två apelsiner i smeten. Uteslut eventuellt nötterna.


onsdag 8 december 2010

Valnötsbröd



Bröd med nötter tycker jag är väldigt gott, speciellt valnötter. Mina sympatier går ut till alla nötallergiker, nötter som är så gott i både bröd och bakverk! Har inte hittat något bra recept på valnötsbröd förrän nu.

Detta recept tog jag från www.hemmetsjournal.se. Fick äntligen lite användning av mina surdegspåsar som har legat i frysen i en evighet! Den stora nackdelen med detta bröd var den långa jästiden, men är man ändå hemma en hel dag kan man gott och väl göra detta bröd. Med en hushållsassistant är det inte arbetsintensivt. Ett bra tips för att behålla den krispiga ytan är att förvara brödet utan påse. När man väl har börjat skära i brödet lägger man snittytan ned mot skärbrädan så torkar inte det.

Det här behövs till 2 bröd:

5 dl vatten

10 1/2 dl vetemjöl

4 dl grovt rågmjöl

1 1/2 dl surdeg av rågmjöl

1/2 msk brödsirap

7 g jäst

1 msk salt

150 g valnötskärnor

Ugn: 250° och 200°

1. Häll vatten, vetemjöl, rågmjöl, surdeg, sirap och jäst i degbunken till köksmaskinen och arbeta degen med degkrokarna, ca 10 minuter.

2. Tillsätt saltet och arbeta degen i ytterligare 5 minuter. Låt degen jäsa övertäckt, ca 2 timmar.

3. Tillsätt valnötskärnorna och arbeta in dem i degen. Ta upp degen på mjölat bakbord och forma till två avlånga bröd. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Låt bröden jäsa övertäckta, ca 1 timme.

4. Klipp små jack i bröden och sätt in i nedre delen av ugnen vid 250°. Sänk temperaturen direkt till 200°. Grädda bröden, ca 35 minuter.

5. Häll 1 dl vatten i botten på en het långpanna i slutet av gräddningen. Ångeffekten ger brödet en knaprig yta. Låt bröden svalna på galler.


Använd solroskärnor istället för valnötskärnor, om du föredrar det. Knaprig yta får du också genom att spraya vatten på brödet i slutet av gräddningen.