Matbloggstoppen

onsdag 24 mars 2010

Kruskaklibröd med valnötter



Har jag gjort något mer av min surdeg då? Japp, dessa goda bröd bakade jag i helgen. Jag älskar nötter i bröd och dessa var en fullträff tyckte jag. Har tagit receptet från denna blogg och receptet där är egentligen baserat på surdeg gjort på vete. Det har jag ingen ännu så jag använde min surdeg på råg. Det funkade men hade nog blivit ännu bättre med vetesurdeg.

Jag tog mig dock friheten att ändra lite i originalreceptet för jag kände att det blev så mycket surdeg med originalreceptet då jag inte hade den "rätta" surdegen. Nedan är hur jag gjorde.

6 dl vatten
40 g jäst
3 dl surdeg
2 msk honung
3 tsk salt
3 dl kruskakli
14-16 dl vetemjöl
2 dl valnötter

Rör ut jästen i vattnen och rör ner surdegen. Blanda i kruskakli, honung, salt och vetemjöl tills degen är arbetbar. Knåda sist i valnötterna (om man vill kan man bryta isär dem lite grovt innan). Jäs i en timme under duk. Baka ut till en plåt avlånga frallor (de kan med fördel vara lite större). Jäs igen under duk, pensla med lite vatten och grädda sedan i 250 grader i 10-12 minuter.

Chokladformar med hallon



Jag känner mig så himla nöjd med boken "Lättbakat" som jag köpte på bokrean! Jag har visserligen bara provat detta receptet hittills men den är så trevlig att ligga och bläddra i på kvällarna. Det kommer dock komma mer recept ur den boken snart skulle jag tro!

Dessa hallonformar var goda, men det för kort tid i ugnen om man använde frusna hallon vilket jag gjorde. Jag får baka om dem en annan gång, men de lär nog slinka ned som de är också...

100 g smör
2 dl socker
3/4 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjöl
2 stora ägg
30 hallon

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Smält smöret, låt svalna.
3. Tillsätt socker, kakao, vaniljsocker och mjöl i kastrullen. Blanda samman och tillsätt äggen. Rör samman.
4. Fördela smeten i aluminiumformarna.
5. Grädda mitt i ugnen i fem minuter. Lägg tre hallon i varje form, grädda i ytterligare fem minuter. De ska vara lite kladdiga i mitten. Låt kallna och servera gärna med lättvispad grädde.

Toscansk pastarätt med kronärtskockor



Ibland blir det inte som man tänkt sig. Sambon skickade iväg mig med en shoppinglista där jag helt missade att vi skulle ha kronärtskockor med. Sambon fick improvisera och det blev då sparris istället. Det blev gott det också, men jag vet fortfarande inte hur originalreceptet skulle ha smakat. Eftersom sambon lagade maten kom receptet givetvis från "100 goda gröna rätter". Man skulle kunna tro att denna blogg är en enda stor reklam för den kokboken!

150-200 g tagliatelle
1 burk kronärtskocksbottnar
4 dl strimlad purjolök
2 röda paprikor i strimlor
2 msk olivolja
1 röd chili
1/2 dl kapris
1-2 dl buljong
1 dl finstrimlad basilika
1 tsk salt

eventuellt riven parmesan

1. Häll av vattnet från skockbottnarna och dela dem i bitar. Koka pastan enligt anvisningar på paketet.
2. Fräs purjon och paprikan i några minuter. Dela chilin, ta bort kärnorna och finhacka den.
3. Blanda ned skockorna tillsammans med chili och kapris. Häll på buljong och låt koka i någon minut. Tillsätt basilika. Smaka av med salt.
4. Blanda röran med pastan och servera eventuellt med parmesanost.

Päronkaka från Hönö



Idag har det varit 24 besökare på bloggen! Inte dåligt, det måste vara något sorts rekord. Kul!

I förra veckan hade vi möte på jobbet och möten blir alltid mycket roligare och intressantare om man äter en god kaka under tiden. Denna kakan är just en sådan. I normalfall är jag inte så det jätteförtjust i kakor baserade på frukt men denna kaka är verkligen jättegod. Receptet är taget från "Under valnötsträdet", en sådan vacker kokbok.

150 g smör
100 g valnötter
2-3 päron
3 ägg
2 1/4 dl socker
2 1/2 dl vetemjöl
3 msk råsocker

1. Börja med att smälta smöret över svag värme. Kläm fast ett bakplåtspapper i botten av en ganska stor bakform med avknäppbar kant, 24 cm i diameter. Ta en aning av det smälta smöret och pensla längs insidan av formens kanter och bröa kanten lätt. Ställ formen åt sidan.

2. Värm ugnen till 180 grader. Grovhacka nötterna. Ställ dem också åt sidan. Skölj päronen och skala dem bara om skalet är fult. Dela päronen i halvor och sedan i fjärdedelar. Skär bort kärnhusen och skär varje päronbit i 2–3 skivor. Lägg åt sidan.

3. Vispa ägg och socker riktigt pösigt, helst med elvisp. Tillsätt vetemjölet och rör om. Blanda sist i det smälta smöret.

4. Häll smeten i den förberedda formen. Lägg ner päronskivorna i cirklar ovanpå kaksmeten. Strö över valnötshack och sist råsocker. Grädda inte kakan för länge, högst 35–40 minuter. Den ska vara en liten aning ogräddad i mitten.

5. Låt kakan kallna, och helst stå 1 dygn, innan den skärs i bitar.

måndag 22 mars 2010

Långpannebröd




Detta långpannebröd taget från www.alltommat.se hade en strykande åtgång hemma så det fick ett högt betyg. Nästa gång kommer jag dock att öka både vätska och mjölmängd eftersom det blev lite för lite deg att trycka ut i långpannan.

50 g jäst
5 dl mjölk
2 msk honung
1 msk salt
1 dl linfrö
5 dl rågsikt
7 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till fingervarmt 37°.
Häll lite av mjölken över jästen och rör tills den löst sig.

Tillsätt resten av mjölken, honung, salt, linfrö, rågsikt och nästan allt vetemjöl. Spara lite till utbakningen.

Arbeta degen smidig tills den släpper skålens kanter.
Låt degen jäsa övertäckt ca 40 minuter.

Klä en långpanna, ca 30x40 cm invändigt med bakplåtspapper.
Tryck ut degen i långpannan. Låt jäsa ytterligare ca 30 min.

Skär rutor med en mjölad kniv, för att varje ruta ska jäsa upp.

Grädda brödet i nedre delen av ugnen ca 10-15 min.
Låt brödet svalna på galler.

Chèvregratinerad fylld sqaush



Sambon har verkligen snöat in på "100 goda gröna rätter" men jag kan förstå varför. Recepten är mycket goda och lättgjorda dessutom. Detta receptet var toppen! Jättegoda smaker. Tyvärr vet jag inte hur det smakar med chèvre eftersom jag köpte feta när han skrev getost på shoppinglistan. Det får bli en nästa gång!

2 squash, ca 800 g
1 1/2 l vatten + 1 msk salt

1 gul lök i tärningar
1 msk olivolja
3 dl fänkål i små tärningar
500 g krossade tomater
10 oliver i skivor
2-3 msk hackad timjan - funkade med torkad timjan!
1 tsk salt
1 tsk strösocker
200 g getost i skivor

1. Koka upp vatten och salt. Dela squashen på mitten, sedan varje del mitt itu så det blir åtta halvor. Koka nästan mjuka i fem minuter. Ta upp och låt dem och rinna av. Ta med en sked ur kärnhuset, men inte för mycket. Lägg halvorna på ett ugnssäkert fat.
2. Fräs lök och fänkål i olja ett par minuter. Häll på tomatkross och låt sjuda samman i 5-10 minuter tills fänkålen är mjuk.
3. Tillsätt oliver och timjan. Smaksätt med salt och socker. Lägg blandningen på squashhalvorna. Täck med skivor av getost.
4. Sätt ugnen på 225 grader. Gratinera squashen i 10-15 minuter eller tills osten har smält. Servera med kokt pasta och en tomatsås.

Kladdkaka med Baileys




Även detta recept tog jag från denna blogg. Jag har en flaska Baileys som har gått ut för länge sedan som måste användas upp. Får baka ett par till kladdkakor med Bailyes, för det var också en jättegod kladdkaka!


2 ägg
3 dl socker
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
1 1/2 dl vetemjöl
100g smält smör
3 msk baileys

Blanda allt. Häll i smord form med löstagbara kanter. Grädda i cirka 25 minuter i 175 grader.