Matbloggstoppen

måndag 31 oktober 2011

Auberginecurry med gröna bönor



Detta receptet var verkligen en fullträff från min favoritkille Hugh! Så himla god och krämig rätt. Stor fördel med de två recepten jag har testat hittills är att det är enormt stora portioner så man får bra med lunchlådor! Detta receptet måste ni testa! Kanske känns lite meckigt med currysåsen, men det var det inte. Auberginer var på extrapris på Willys och då var det ju perfekt med denna mat!

ca 1,7 kg auberginer
6 msk olja
3 dl passerade tomater
1 burk kokosmjölk
300 g gröna bönor
färsk koriander
75 g cashewnötter eller mandlar, rostade
salt, peppar

5-6 sharlottenlök eller 2 gula lökar
6 vitlöksklyftor, grovt hackade
2 stora bitar ingefära (ungefär som en tumme), grovt hackade
2 stjälkar citrongräs, fint skivade
5-6 gröna chillifrukter, kärnhusen borttagna
2 tsk spiskummin
2 tsk malen koriander
1 tsk gurkmeja

Lägg alla ingredienser till currybasen i en matberedare med 2 msk vatten och kör till en jämn smet.

Halvera auberginerna. Dela varje halva i 6 bitar. Ugnsrosta dessa i 200-225 grader med olja tills de blir mjuka.

Stek upp hälften av currybasen (resten kan frysas in) och rör i fyra minuter. Tillsätt auberginen och stek i två minuter.

Tillsätt tomat och kokosnötsmjölken. Låt puttra i 10 minuter. tillsätt bönorna och låt puttra med i ca 5 minuter.

Salta och peppra och strö över koriander och nötter.

söndag 30 oktober 2011

Arraksbollar



Nu när vi kommer in i november ska man inte deppa ihop för det och känna att den månaden är lång, mörk och tråkig. Istället ska man se november som en förlängning av december månad som alltid går så himla fort. Passa på att börja med julförberedelserna! Handla julklappar och börja baka! Annars blir det så stressigt i december.

Och här kommer ett julklappstips! Boken "Fester med rester" är en mycket trevlig bok som behandlar problematiken med rester. Vad man kan hitta på med det som blivit över. Där hittade jag ett jättebra recept på arraksbollar. Har bloggat recept om det förut men stora fördelen med detta var att det var mycket mer kaksmulor i samt att man slapp doppa dem i choklad. Goda blev det, speciellt när de stått till sig över natten! Jag hade en tårtbotten som jag haft i frysen i en evighet så den använde jag mig av.

125 g mjukt smör
500 g sockerkaka eller kaksmulor
1 1/2 dl socker
1/2 kakao
1 dl arrak

strössel

Kör sockerkakan eller kaksmulorna fint i en matberedare och häll över i en annan bunke. Blanda smör och socker i matberedare. Fortsätt blanda och tillsätt kakao, arrak och kaksmulor. Det ska bli en jämn smet. Täck över bunken och låt vila i kylskåp i 30 minuter. Forma ca 35 bollar och rulla i strössel. Förvara i kylskåp.

lördag 29 oktober 2011

Naan



På www.receptfavoriter.se hittade jag ett jättebra recept på naan. Jag tycker att naan är helt nödvändigt för en god indiskt måltid. Trots att maten är jättegod är det liksom tillbehören som gör det där lilla extra! Ska baka en stor sats nästa gång och frysa ner. Det blev inte så många av detta recept, åtta stycken bara.

  • 1 pkt torrjäst eller ett paket vanlig jäst, 50 gram
  • 3 dl vatten, fingervarmt
  • 8 dl vetemjöl
  • 1 tsk salt
  • 2 msk olja
  • 2 tsk honung eller socker
  • 1 ägg
  • Att garnera det nybakta naanbrödet med: smält smör och pressad vitlök, sesamfrön och/eller hackad persilja

  1. Blanda torrjäst med fingervarmt vatten i en bunke. Rör om. Använder du färsk jäst så smular du ner den i bunken och rör ut i fingervarmt vatten.
  2. Tillsätt nästan allt mjöl, salt, olja, ägg, honung eller socker och knåda ihop till en mjuk och smidig deg. Tillsätt ev. lite extra mjöl mot slutet så degen släpper från kanterna.
  3. Låt degen till naanbröden jäsa övertäckt till dubbel storlek (cirka 40 minuter till en timme).
  4. Stjälp upp degen till naanbröden på bakbord och dela till 8 delar. Knåda varje bit någon halv minut och rulla ihop varje degbit till en bulle.
  5. Värm en stekpanna på max värme eller sätt på ugnen på 250 grader.
  6. Kavla eller platta ut bullarna till 3-4 mm tjocka tjocka rundlar ca 15-20 cm i diameter.
  7. Detta kan du göra efter hand som du gräddar naanbröden om du gräddar i stekpanna.
  8. Baka naan-bröden i ca 3-4 minuter på varje sida i stekpannan.
  9. Gräddar du naanbröden i ugn så lägg fördela dem på bakplåtspapper (3-4 på varje papper). Värm bakplåtar och för över dem med hjälp av bakplåtspappret och grädda naanbröden i 5-8 minuter i mitten av ugnen.
  10. Alternativt kan man också grilla dem på grillgaller några minuter på varje sida.
  11. Vid servering så kan du pensla naan-bröden med smält smör samt strö över lite salt - gärna gourmesalt - flingsalt.. Gott är att ha i lite pressad vitlök i smöret. Då blir det vitlöksnaanbröd. Vidare kan man strö över rostade sesamfrön över naanbröden samt hackade örter som persilja.

fredag 28 oktober 2011

Blomkål- och kikärtscurry



Här testas första receptet från River Cottage! Ni märker att jag är helt kär i den kokboken, jag har nämligen andra kokböcker som är rätt så nya som jag inte har provat ett enda recept ifrån... Jag ska bättra mig! Men hur ska man hinna prova alla recept? Har konstanterat att jag inte kommer att hinna testa alla recept i mitt liv som jag har i kokböcker och samlat på mig på andra sätt. Denna indiska rätt var god, men aningen tam. Fast allt indiskt behöver ju inte vara superstarkt.

ca 800 g blomkål
2 msk solrosolja
3 hackade lökar
4 hackade vitlöksklyftor
1 tsk riven ingefära
2 tsk malen koriander
2 tsk malen spiskummin
en nypa chiliflingor
2 stjärnanis
1 burk krossade tomater
1 burk kikärter
2 tsk garam masala
färsk koriander

1. Bryt blomkålen i mindre buketter. Lägg i en stor kastrull, täck med kallt vatten, tillsätt lite salt och koka upp. Ta av från plattan, häll av vattnet och låt stå under lock.

2. Fräs lök, vitlök och ingefära på låg värme i ca 10 minuter tills löken är mjuk och har fått lite färg.

3. Tillsätt koriander, spiskummin, chilli och stjärnanis samt lite salt. Stek i ca 5 minuter.

4. Tillsätt tomater och kikärter samt blomkål. Täck med kallt vatten (1-2 dl). Låt puttra i 10 minuter.

5. Tillsätt garam masala och korinader. Smaka eventuellt av med mer salt.

torsdag 27 oktober 2011

Tomat- och pestopaj



Som ni märker i min blogg så går inte mitt liv ut på att hitta på massor av recept utan istället ska jag testa så många recept som möjligt. Här kommer undantaget som bekräfta regeln då jag hittade på en egen paj! Nu är ni nog lurade att tro att jag dessutom tänker blogga om det perfekta pajskalet men ni får tyvärr vänta till nästa paj igen. Denna fick jag lite snabbt göra då min pappa skulle komma över på lunch.

Nästa gång tänker jag riva över lite parmesan också. Tänkte att det räckte med den osten som var i peston, men det gjorde det inte. Pajen blev alldeles för blek.

4 tomater
1/2 burk pesto
1 burk kesella
2 ägg
salt, peppar

Kärna ut tomaterna och skär dessa. Lägg i pajskalet. Rör ihop pesto, kesella och ägg. Krydda med salt och peppar. Grädda i ca 30 minuter i 175 grader.

onsdag 26 oktober 2011

Mazariner



Hand i hand med biskvier går mazariner på något sätt. Det är ju båda riktiga kondisbitar. Tog även detta recept från matplatsen. De blev bra, men jag konstaterade att mazariner inte slår biskvier...

200 g rumstempererat smör
5 ½ dl vetemjöl
½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 ägg

400 g mandelmassa
200 g rumstempererat smör
1 tsk vaniljsocker + ½ dl strösocker
3 ägg


2 dl florsocker
1 ½ msk vatten

Blanda smöret med de övriga ingredienserna i en matberedare och arbeta ihop till en smidig deg. Tryck ut degen i ca 20 mazarinformar och ställ dem i kylen.

Blanda mandelmassa, socker och smör. Tillsätt äggen ett i taget och blanda till en jämn smet. Klicka ut fyllningen i formarna och fyll till ungefär 2/3-delar.

Grädda i ugnen, 175 C, i cirka 12-15 minuter tills de fått fin färg. Låt svalna på galler.

Blanda florsocker och vatten till en jämn glasyr. Glasera kakorna när de kallnat.

tisdag 25 oktober 2011

Chokladbiskvier



Biskvier har jag bara gjort någon gång förut och misslyckat totalt med så jag har inte varit så pigg på att prova det igen. Har däremot recept på en riktigt god biskvitårta men eftersom jag gillar portionsstorleken på bisvier så gav jag det en chans till. Herregud vad goda de var! Nu är jag helt inkörd på biskvier och det kliar riktigt i fingrarna på mig att göra en sats till. För dessa är ju givetvis redan slut! Tog receptet från denna blogg.

275 g mandelmassa
1 äggvita

50 g mörk choklad (tex marabou)
125 g rumstempererat smör
1 1/2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula

150 g mörk choklad

Sätt ugnen på 175C. Riv mandelmassan på rivjärn och blanda ner äggvitan. Rör ordentligt till en smidig smet. Spritsa ut eller forma 12 st runda bottnar på bakplåtspapper. In i ugnen 12-15 min till de fått lite färg. Låt svalna och lägg dem sedan upp o ned på galler och låt kallna.

Smält chokladen till fyllningen över vattenbad och låt den sedan svalna lite. Vipsa smör, florsocker, vaniljsocker och äggula fluffigt. Rör ner chokladen i krämen.

Bred smörkrämen toppigt på biskvibottnarna (på den platta sidan!). Låt dem sedan kallna i kylskåp ca 30 min.

Smält chokladen till toppingen i vattenbad. Doppa biskvierna i chokladen och låt dem sedan stelna i kylskåp.