Matbloggstoppen

fredag 4 september 2015

Rutor med chokladglasyr


Det här var en kaka som gick hem hos barnen. Inte så konstigt eftersom det är godis på kakan! Kan väl inte bli bättre än om man kombinerar de två, kaka och godis? Receptet är taget ur Allas.

150 g smör
1 1/2 dl mjölk
2 ägg
3 dl socker
4 1/2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

Glasyr:
100 g mörk choklad
100 g mjölkchoklad
1 ägg
2 1/2 dl florsocker
75 g smör
300 g non-stop

1. Smält smör, tillsätt mjölk och låt svalna.
2. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ner mjöl, bakpulver och vaniljsocker tillsammans med smör i äggsmeten. Bred ut allt i en bakpappersklädd långpanna 30x40 cm.
3. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 20 minuter. Låt svalna.
4. Smält chokladen över vattenbad.
5. Vispa ihop ägg, florsocker och smör med elvisp. Tillsätt chokladen och vispa lite till. Bred ut glasyren över kakan. Skär i rutor och lägg på non-stop.

onsdag 2 september 2015

Butterkaka med kanel och citron




Det här blev otroligt goda bullar! Butterkaka är så saftigt och denna fyllning var så fantastiskt god. Rekommenderas varmt! Det är något speciellt med nybakade bullar… Receptet är taget från Hemmets Veckotidning.

3 dl mjölk
¾ paket jäst
2 krm salt
2 krm stött kardemumma (det drog jag i mer)
1 dl socker
9-10 dl mjöl
100 g mjukt smör
Fyllning
100 g smör
¾ dl rörsocker
2 tsk malen kanel
rivet skal av en citron
Ägg
Pärlsocker (jag glaserade dock mina)

1.       Värm mjölken till 37 grader. Smula ner jästen och lös upp den i mjölken. Blanda ner salt, kardemumma, socker, ägg och hälften av mjölet.
2.       Arbeta in det mjuka smöret och tillsätt resten av mjölet. Låt jäsa i 45 minuter.
3.       Kvala ut degen till ca 65x20 cm. Blanda fyllningen och bred på denna. Rulla samman från långsidan.
4.       Skär i 20 bitar. Lägg bullarna i en långpanna, 25x40 cm med bakpapper. Jäs under duk i ca 40 minuter.
5.       Pensla med ägg och strö på pärlsocker.
6.       Grädda i 200 grader i nedre delen av ugnen i ca 25-30 minuter.

måndag 31 augusti 2015

Morotskaka


Morotskaka är utan tvekan en av mina favoritkakor. Har inget direkt favoritrecept utan fladdrar runt och testar massor av olika. Detta recept som Söta Saker har på sin blogg var väldigt gott, men jag tyckte att toppingen var aningen söt. Den kanske man hade kunnat halvera? Brukar inte klaga över att det är för sött, men någonstans går också min gräns. 

Kaka:
2 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel
1 dl rapsolja
3 dl rivna morötter

Glasyr:
200 g naturell cream cheese
2 msk smör
2 tsk vaniljsocker
ca 5 dl florsocker

Vispa ägg och socker. Blanda mjöl, bikarbonat, bakpulver, vaniljsocker och kanel och rör ner i äggsmeten. Rör samman de rivna morötterna med oljan och blanda därefter ner dem i smeten. Häll i smord och bröad form med löstagbara kanter och grädda i 45-50 minuter i 175 grader. Rör samman ingredienserna till glasyren och bred över den svalnade kakan.

torsdag 27 augusti 2015

Gimlet



Denna åkte direkt upp på listan som en favoritdrink. Mina favoritdrinkar brukar innehålla gin inser jag nu. Detta var så gott! Receptet skulle vara till fyra personer, men med stora margaritaglas så räckte det bara till två personer. Japp, det blev en hel alkohol i den drinken…

1 1/2 dl torr gin
1 1/2 dl färskpressad citronsaft
1 1/2 dl sockerlag
1 dl crème de mûre eller crème de cassis
krossad is
färska björnbär
Blanda gin, sockerlag (koka upp 2 dl vatten och 2 dl socker, låt svalna), citronjuice och lite is i en shaker och skaka. Fördela likören i glasen och fyll på med is. Häll på blandningen från shakern och garnera med färska björnbär

onsdag 26 augusti 2015

Fooled Pork





Nu står ni kanske där hemma med BBQ sås, flatbread och chilipicklad rödlök samt coleslaw. Vad ska man nu göra av allt detta goda? Jo, man ska givetvis göra Fooled Pork! Den veganska motsvarigheten till Pulled Pork. Skillnaden är väl främst att ett djur med en treårings intelligensnivå inte behövde sätta livet till (japp, så intelligent är faktiskt en gris). Jag ska inte moralisera för mycket, men jag tycker att man ska ta sig en funderare på sina matvanor och tänka på vad man faktiskt äter när man äter kött. För den som är intresserad kan jag rekommendera flera böcker och filmer i ämnet som hade fått mig att byta kosthållning om jag inte redan varit vegetarian…

Nåja. Detta recept är otroligt gott. Jag gillar stark mat och smakrik mat, och detta hamnade verkligen i denna kategori. Utöver ovannämnda tillbehör serverade jag med sallad och koriander också. Love koriander! Receptet är som så mycket annat taget av jävligtgott.se.
2 burkar omogen Jackfruit i saltlake á 565 g
1 flaska god öl á 33 cl (gärna ale)
1 tsk grillkrydda
1-2 tsk rökt paprikapulver
1 dl vatten
½ tärning grönsaksbuljong
4 dl BBQ sås
salt och svartpeppar
Olja till stekning
 
Börja med att hälla av och skölja bort lagen från jackfruiten. Stek den på medelhög värme i en gryta eller stekpanna med höga kanter tillsammans med kryddorna, salt och peppar och oljan i några minuter så vätskan avdunstar och den får lite färg. Slå därefter över ölen, vattnet och buljongen och koka i ca 45 minuter under lock på medelvärme. Sätt på ugnen på 200 grader på grillfunktion. När jackfruiten har kokat klart så häller du av buljongen och lägger jackfruiten i en ungsfast form. Täck med rikligt med bbqsås och rör om (spara ca 1/3). Grilla i ca 20 minuter. Ta därefter ut formen och mosa/dra isär jackfruiten med en gaffel så att den trådar sig och får rätt look. Smaka av med salt och peppar och blanda med mer bbq sås och grilla därefter i 5-10 minuter till så den får lite mer färg och konsistens.


tisdag 25 augusti 2015

BBQ sås



Var inne och snodde receptet på BBQ sås på jävligtgott.se. Har inte varit så förtjust i BBQ sås annars, men detta var väldigt gott. Jag hade ingen tamarindpasta och jag hade inte heller chipotle utan kastade in lite av D’Elidas chilisås.
2,5-3 dl ketchup
½- 1 dl vitvins eller/och risvinsvinäger
½- 1 dl farinsocker
2-3 msk dijonsenap
½-1 tsk liquid smoke
1 tsk tamarindpasta (valfritt, ökar syrligheten)
1 gullök
4 klyftor vitlök
1 msk chipotlepasta eller 1 hel chipotle eller 1 msk chipotlepulver beroende på vad du har
2 tsk rökt paprikapulver
1 msk mald spiskummin
1 msk malda korianderfrön
1 stort lagerblad
2 tsk valfri soja
½ tärning grönsaksbuljong
Olja till stekning
Salt och peppar
 
Börja med att hacka löken och steka den på medelvärme i en gryta tills den fått lite färg. Pressa ner vitlöken och stek någon minut till. Ha därefter i alla kryddorna och lite vatten och låt fräsa med i några sekunder innan du har i resten av ingredienserna (ta i det mindre mängderna först och smaka sedan av den efter 10 minuter). Låt koka ihop under lock i ca 10 minuter och smaka därefter av. Ha i mer av ovan nämnda efter smak och låt sedan koka i ca 20 minuter till. Om såsen blir för tjock så späd med lite vatten. Mixa med stavmixer.

söndag 23 augusti 2015

Flatbread



Det här var ett gott bröd! Har lite förkärlek för bröd som steks i stekpanna. Det är visserligen arbetsintensivt men lite mysigt och alldeles förträffligt om man inte har ugn. Vem som nu inte har det? Jo, vi har hyrt lägenhet i Spanien vid två tillfällen och då har vi inte haft ugn! Där skulle man kunna ha gjort det, om det funnits jäst lika tillgängligt som i Sverige förstås. Ingen aning om var jag har tagit receptet från början
 
3,5 dl ljummet vatten
10 g jäst
1 msk olivolja
7 dl vetemjöl
2 tsk salt
 
Smula jästen i en bunke. Tillsätt vatten och olja och rör tills det löst sig. Tillsätt vetemjölet och rör tills det gått samman till en deg. Tillsätt saltet och rör någon minut till. Jäs i 1 timme i rumstemperatur och låt sedan stå i kylskåpet över natten. Vill man skynda på kan man låta degen jäsa tre timmar i rumstemperatur istället.
Dela degen i åtta bitar, baka ut dem med kavel på mjölat bakbord. Stek bröden i torr stekpanna, några minuter på varje sida så de jäser upp och får färg på båda sidor. Lägg dem i en bakduk tills de serveras.