Matbloggstoppen

måndag 19 november 2012

Veckans mat





Var hos min kompis Emma i helgen. Hon hade mycket funderingar kring min blogg, vilket jag tog som en uppmaning till att den behöver uppdateras oftare. Sedan började hon fråga vad vi äter i veckorna. Just nu håller jag på att jobba ihop ett sex veckors schema som ska ligga löpande. Inte så kul kanske men jag känner att alltför mycket tid går åt att planera och leta recept. I helgen var redan veckans vardagsmat klarplanerad men jag kom givetvis inte ihåg en enda rätt. Min nya grej är också att jag faktiskt lagar fyra maträtter på en gång för att spara tid i veckorna.

Så detta blogginlägg är egentligen ett svar till Emma. I veckan äter vi

-Kikärter med smak av curry
-Sojafärslasagne (det var det vi åt idag, därav konstig bild på lunchlåda)
-Linssoppa
-Spenat och pastagratäng (denna veckan blev det två pastarätter, så brukar inte upplägget vara)

söndag 28 oktober 2012

Bokblogg

Jag och min kompis Annelie har nu börjat bokblogga. Den bloggen hittar ni här:

http://boknordar.wordpress.com/

torsdag 25 oktober 2012

Marinerade sojastrimlor med risnudlar och vårlök




Detta recept är taget från www.veganmage.se. Hittade det när jag hade sojastrimlor som behövdes användas upp men jag hade noll inspiration vad göra med dem. Detta blev ett bra recept! Kände dock att det saknades lite grönsaker.

Receptet är för 2 personer.
  • 75 g risnudlar
  • 250 g förvällda sojastrimlor
  • 2 msk sojasås
  • 1 msk chilisås
  • 1 msk socker
  • 2 tsk potatismjöl
  • 3 msk olja
  • 1 röd chili, strimlad
  • 3 vårslökar
  • 1,5 dl buljong
Koka nudlarna enligt anvisning på förpackningen. Skölj dem sedan väl med kallt vatten i ett durkslag. Förväl sojastrimlorna i kokande vatten och låt rinna av. Rör ihop sojasås, chilisås, socker och potatismjöl till en marinad. Lägg sojastrimlorna i marinaden och låt stå minst 15 minuter. Hetta upp olja i en wokpanna och fräs chilistrimlorna och 3/4 av löken. Blanda i sojastrimlorna och stek det på hög värme tills det har fått färg.
Blanda i nudlarna och tillsätt buljongen. Låt rätten sjuda i 3-4 minuter, tills vätskan kokat in. Lägg resten av löken över.

tisdag 23 oktober 2012

Smakrik quorn


Detta recept var lätt och gott! Taget från någon engelsk tidning.

1 stor gul lök, hackad
150 g champinjoner
1 påse quornbitar
1 liten burk ananasbitar
1 msk maizena
1 liten burk majs (glömde jag inser jag först nu)
1 buljongtärning upplöst i 1 1/2 dl hett vatten
1 tsk mald ingefära
1 vitlöksklyfta, krossad
1/2 msk sju kryddor
1 msk ketchup
1 tsk soja

1. Fräs lök och svamp tills de blir mjuka. Tillsätt quornbitar och stek med i 4 minuter.
2. Blanda lite av spadet från ananasen med maizena. Tillsätt resten av spadet och ananasen till grytan.
3. Tillsätt maizena och alla andra ingredienser. Rör och låt tjockna under omrörning i några minuter.

söndag 21 oktober 2012

Pepperkaksmuffins


Ni ger väl inte upp hoppet om mig fast det inte alltid uppdateras här! Fast nu var det gräsligt länge sedan... Mitten av oktober och då är det ok att börja baka inför julen. Här kommer jättegoda muffins tagna från Vår bakbok.

Går även att göra som en mjuk kaka. Gräddas då i 175 grader i ca 50 min i en 1 1/2 l form. 

100 g smör eller margarin
2 ½ dl brun farin eller råsocker
2 ägg
1 ½ dl gräddfil eller filmjölk
3 dl vetemjöl
1 msk kanel, mald
1 tsk kryddnejlikor, malda
1 tsk ingefära, mald
1 tsk bikarbonat eller 2 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 225 grader.

Rör rumsvarmt fett och socker poröst. Använd gärna matberedare. Tillsätt ett ägg i taget och rör om. Rör ner gräddfil eller filmjölk och mjölet blandat med kryddor och bikarbonat eller bakpulver.

Ställ muffinsformarna på en plåt. Fördela smeten i formarna och grädda i mitten av ugnen 7-10 minuter. Låt dem kallna.

torsdag 20 september 2012

Sesamsnittar


Dessa är knyckta från sotasaker.se. Jättegoda blev de. Ska ta med dem som present till min kompis Carina. Om min make inte hittar var jag gömt dem innan dess det vill säga...

  • 100 gram smör
  • 1 dl socker
  • 2 msk sirap
  • 1/2 dl sesamfrön
  • 1/2 tsk bikarbonat
  • 2 – 2½ dl vetemjöl
Rör samman det rumsvarma smöret med sockret till en jämn smet. Blanda ner sirap och sesamfrön. Blanda mjöl och bikarbonat för sig och rör ner. Forma till två längder och platta ut på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i 175 grader i cirka 15 minuter och skär sedan i sneda skivor. Låt svalna på plåten och förvara sedan i burk med lock.

tisdag 18 september 2012

Choklad- och jordnötskakor


Dessa åker med till jobbet imorgon. Har inte provsmakat dem ännu så jag får återkomma med en kommentar! Receptet är taget från "Kladdiga kakor". Ledsen att bloggen inte blir mer uppdaterat nuförtiden. Har precis kommit hem från två veckor i Turkiet så det förklarar i alla fall lite av bloggtorkan.


Uppdatering: De var jättegoda och mycket uppskattade på jobbet! Smakade som godis med alla dessa nötter.

20 stycken

Ugnstemperatur 200 grader

Det här behöver du:
150 g smör

150 g finhackad mörk choklad

1 dl florsocker
1 dl råsocker
2 ägg

2 dl vetemjöl

200 g salta rostade jordnötter


Så här gör du:
Sätt på ugnen. Placera ut cirka 20 muffinsformar på en plåt. Smält smöret i en kastrull på låg värme. När smöret smält lägger du i chokladen och rör om tills den smält. Tillsätt florsocker, råsocker och ägg under omrörning. Häll eller sikta i mjölet och rör om. Blanda i jordnötterna. Fyll formarna till ¾ med smet och grädda i mitten av ugnen cirka 14 minuter.