Matbloggstoppen

söndag 28 november 2010

Kerstin Engströms julbröd


Trots att jag inte uppdaterar bloggen längre har jag faktiskt en hel del besökare. Det är jättekul! Så vad gör jag nu, bloggar jag igen? Slutade bloggade i somras för att jag var gravid och illamående. Är fortfarande gravid, nu i åttonde månaden. Känner inte riktigt att jag har tid för bloggen. Detta recept pratade jag dock om förra julen och jag är väl inte sämre att jag dela med mig av det nu? Receptet kommer från min kompis mamma, hon kallar det något annat men jag kallar det för Kerstin Engströms julbröd.

Sambons favoritbröd, han tycker att det smakar choklad. Själv tycker jag att det smakar sött och gott. Rätt så mycket sött i det, men om ni förfäras av det kan det ju jämföras med mängden sirap som brukar finnas i köpt bröd. Detta blir två små söta limpor, perfekta i två stycken 1 liters formar.


4½ dl gramhamsmjöl

4½ dl vetemjöl

5 dl filmjölk

1 dl socker

1 dl sirap

1 tsk salt

2 rågade tsk bikarbonat

Blanda ihop, smörj två formar (eller knöla ned bakplåtspapper i formen istället). Grädda 1 timme i 175 grader. Folie över efter ½ timme. Stjälp upp på galler och låt svalna under bakduk.

2 kommentarer:

  1. Jaaa, kul att du lägger upp lite recept igen! Ser fram emot nya läckra recept! Kram

    SvaraRadera
  2. Nja, jag bloggar ju egentligen inte igen. Något mer kommer nog dock.

    SvaraRadera