Matbloggstoppen

lördag 16 maj 2009

Linslasagne



Receptet på denna linslasagne har jag fått från min kompis Annelie som i sin tur har fått av en föredetta arbetskamrat. Arbetskamraten har vunnit pris i ICA-kuriren med receptet. Det förstår jag faktiskt. Alla jag någonsin bjudit har älskat denna lasagne. Detta var den första rätt jag lagade för min sambo.

Kan rekommendera att man gör dubbel sats när man ändå håller på att laga mat. Det tar nästan ingen extra tid alls och två lasagneformar får lätt plats i ugnen. Sedan fryser man ned en av formarna och har mat klar för en annan dag. Om jag hade en stor frys skulle jag frysa in hur mycket som helst...

2 dl röda linser
1 gul lök
4 vitlöksklyftor
4 dl vatten
1 buljongtärning
1 burk krossade tomater
1 msk oregano, timjan eller basilika
2 msk tomatpuré
svartpeppar
ev salt

1. Skölj linserna.
2. Fräs lök och vitlök.
3. Tillsätt linser, vaten, buljong, tomater, oregano och tomatpuré.
4. Koka upp och låt koka i ca 20 minuter tills linserna blir mjuka.
5. Smaka av med svartpeppar och eventuellt salt.

Gör samtidigt en bechamelsås:

2 msk smör
2 msk vetemjöl
5 dl mjölk
salt och peppar

1. Smält smör i en kastrull och tillsätt vetemjölet.
2. Rör kraftigt.
3. Tillsätt mjölk under omrörning.
4. Sjud upp och låt sjuda tills mjölsmaken försvinner.

Antingen kan man tillsätta 150 g ost till såsen och strö över ytterligare 50 g ost över lasagnen när man läggt ihop den. Eller så kan man helt skippa osten och strö över ströbröd över lasagnen. Det blir jättegott och känns inte lika flottigt som osten kan kännas.

Varva linssås, lasagneplattor och sås. Grädda i 200 grader i 30 minuter. Jag brukar använda sex lasagneplattor, tar man fler än så tycker jag att lasagnen blir för torr. Ett bra tips är att använda fullkornsplattor, då blir de inte lika sladdriga som vanliga plattor om man råkar grädda lasagnen lite för länge.

Husmorstips: Jag bränner alltid kastrullen när jag gör såsen. Om man lätt vill få bort det brända utan att skrubba ihjäl sig häller man i lite tvättmedel och häller sedan på kokande vatten. Låter kastrullen stå tills vattnet kallnar och kör sedan runt med diskborsten. Kastrullen blir på köpet glänsande!

5 kommentarer:

  1. Mmm låter smarrigt. Kommer jag definitivt prova! Du ska inte göra kidney-biffarna snart? ;) Kram

    SvaraRadera
  2. Din blogg är förresten jättefin!!

    SvaraRadera
  3. Tack! Ja, nu får du vänta på alla recept som du begärt tills jag gör dem och lägger ut på bloggen. Det blir ditt straff eftersom du själv poängterade hur smidigt det skulle bli när jag skaffade mig en blogg.

    SvaraRadera
  4. ja, och det är det ju också! Du har ju kommit igång jättebra med proffsiga bilder o allt!! vadå straff? du kommer tacka mig för att jag pushade dig! ;) Tycker du ska tacka mig o snabbt ge mig recepten!

    SvaraRadera
  5. Vilken superbra blogg!! Jag behöver verkligen inspiration och bra recept på vegetarisk mat och bakning. Stor kram :-)

    SvaraRadera