Matbloggstoppen

måndag 18 maj 2009

Kolakakor



Min sambo, Matt, bad mig att baka "de där goda havrekakorna". Jo, visserligen är kolakakorna (kallas också kolasnitt) goda, men det är ingen havre i dem! Detta recept är taget ur en bok som jag inte ens tror att man kan få tag i längre som heter "Vår kakbok" som är utgiven av Kooperativa förbundets provkök. Den fick jag av min mormor för många herrans år sedan. Det finns några guldkorn i den, dessa kolakakor är synnerligen goda, men det finns många mycket bättre kakböcker.



200 g smör
2 dl socker
2 msk vaniljsocker
2 msk sirap
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Rör smär och socker poröst. Tillsätt övriga ingredienser och arbeta ihop till en deg.
3. Rulla ut degen till fem fingertjocka längder, lika långa som plåten. Lägg dem på två bakpappertäckta plåtar.
4. Platta till längderna något med en gaffel och grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter.
5. Skär längderna varma i sneda bitar.

Husmorstips: Smörj matskedsmåttet med matolja innan du häller i sirap (gäller även honung). Då får man ut allt av sirapen.

Rent generellt tycker jag småkakor är underskattade. Det tror jag beror på de kafferep vi tidigare hade i Sverige när man var tvungen att sätta i sig sju sorters kakor för att vara artig. Så tycker jag inte att småkakan ska behandlas. Ett par stycken räcker, sedan är det bra.

1 kommentar:

  1. Jag förstår inte alls vad du menar. Jag äter gärna sju sorter (eller fler!)

    SvaraRadera