Matbloggstoppen

torsdag 16 juni 2011

Fryst daimtårta



Detta är verkligen en supergod tårta att ha på lut i frysen. Fast så värst länge ligger den väl inte där och lutar, den är rasande god. Jag läste förresten på Mia Öhrns blogg att hon tar till daim som en publikfriande ingrediens. Jag förstår vad hon menar, saker blir extra goda med just daim! Annars är jag inte något imponerad av daim som chokladbit. Kanske för att det var den chokladbiten som min farmor ALLTID köpte till oss barn. Vi fick aldrig något annat. Jag skulle aldrig köpa daim som en chokladbit och sätta i mig. För mig är det Skotte eller Pigall som gäller!

Detta receptet är som så mycket annat bra taget från "Konditorns bästa". Det enda negativa med detta receptet är att jag aldrig har lyckats att dela på denna marängen i två, man behöver nog grädda den i två formar.

3 äggvitor
1 1/2 dl socker
1 1/2 dl finhackad sötmandel

3 äggulor
100 g socker
1/2 tsk vaniljsocker

3 dl vispgrädde
100 g krossad daim

Vipsa äggvitor och socker till hårda toppar. Vänd ner mandel i äggvitan. Smör och bröa en 1 1/2 liters springform och häll i smeten. Grädda kakan i 150 grader i ca 50 minuter. När den kallnat delas den i två bottnar. Vispa äggulor, strösocker och vaniljsocker till fyllningen vitt och poröst. Bred smeten mellan bottnarna. Vispa grädden och bred den över kakan och garnera med den krossade daimen. Frys tårtan och ta fram den 1/2-1 timme före servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar