Matbloggstoppen

måndag 30 juli 2012

Kanelbullsockerkaka


Totalt usel bild, vet inte vad kameran har zoomat in sig på och hur snabb och slarvig jag var? Men strunt i det, för denna kaka var riktigt god! Nästa gång gör jag nog om den med kardemumma. Undra om man kan byta ut gräddfilen mot yoghurt? Jag har aldrig gräddfil hemma. Sockerkaka är jag inte så förtjust i förresten, så låt inte namnet avskräcka er. Denna måste bakas! Om ni inte har gjort det redan förstås, har sett den på massor av bloggar.

175 g smör
2½ dl strösocker
2 ägg
3 dl gräddfil
4½ dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 msk bakpulver
1 krm salt


3/4 dl strösocker
1/4 dl farinsocker
3 msk kanel


Sätt ugnen på 175 º
Rör smör och socker mjukt. Blanda sedan ner äggen ett i taget, och därefter gräddfilen.
Rör samman de torra ingredienserna i en separat skål. Blanda sedan med resten av smeten.
Rör samman socker och kanel till fyllningen.
Smöra och bröa en sockerkaksform.

Häll i hälften av smeten, strö sedan över hälften av kanelsockret.Fyll på med resten av smeten och strö över resterande kanelsocker.
Hyvla till sist över lite smörklickar över kakan.

Grädda kakan mitt i ugnen i ca 45 min

2 kommentarer:

  1. Ja, den kakan är så god och jag tror att du kan bra använda yoghurt!

    SvaraRadera
  2. Då ska jag testa det nästa gång. Den var verkligen supergod!

    SvaraRadera