Matbloggstoppen

onsdag 23 januari 2013

Brödfickor


Detta recept tror jag att jag har tagit från boken "Tillsammansmat". Mycket bra recept. Jag misslyckas ju alltid med pitabröd, så det har var ju lite samma stil men en miljon gånger enklare. Maken tyckte att det smakade lite mycket olja, men det tycker jag är gott! Penslade på en del också ska erkännas, tänkte i mitt still sinne "detta kan aldrig fungera".

20 st

5 dl vatten
50 g jäst
1/2 dl olja
1/2 msk salt
1 msk sirap
14 dl rågsikt

ägg
goda frön

Lös jäst i vattnet och tillsätt resten av ingredienserna. Jäs i 45 minuter. Dela i 20 bitar. Rulla till bollar, platta till, kavla till rundel. Pensla dem med olja, vik dubbel. Jäs i ca 30 minuter. Pensla med ägg och strö över frön. Grädda i 225-250 grader tills de får fin färg. Vid servering öppnas bröden och fylls med goda saker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar