Matbloggstoppen

onsdag 26 augusti 2015

Fooled Pork





Nu står ni kanske där hemma med BBQ sås, flatbread och chilipicklad rödlök samt coleslaw. Vad ska man nu göra av allt detta goda? Jo, man ska givetvis göra Fooled Pork! Den veganska motsvarigheten till Pulled Pork. Skillnaden är väl främst att ett djur med en treårings intelligensnivå inte behövde sätta livet till (japp, så intelligent är faktiskt en gris). Jag ska inte moralisera för mycket, men jag tycker att man ska ta sig en funderare på sina matvanor och tänka på vad man faktiskt äter när man äter kött. För den som är intresserad kan jag rekommendera flera böcker och filmer i ämnet som hade fått mig att byta kosthållning om jag inte redan varit vegetarian…

Nåja. Detta recept är otroligt gott. Jag gillar stark mat och smakrik mat, och detta hamnade verkligen i denna kategori. Utöver ovannämnda tillbehör serverade jag med sallad och koriander också. Love koriander! Receptet är som så mycket annat taget av jävligtgott.se.
2 burkar omogen Jackfruit i saltlake á 565 g
1 flaska god öl á 33 cl (gärna ale)
1 tsk grillkrydda
1-2 tsk rökt paprikapulver
1 dl vatten
½ tärning grönsaksbuljong
4 dl BBQ sås
salt och svartpeppar
Olja till stekning
 
Börja med att hälla av och skölja bort lagen från jackfruiten. Stek den på medelhög värme i en gryta eller stekpanna med höga kanter tillsammans med kryddorna, salt och peppar och oljan i några minuter så vätskan avdunstar och den får lite färg. Slå därefter över ölen, vattnet och buljongen och koka i ca 45 minuter under lock på medelvärme. Sätt på ugnen på 200 grader på grillfunktion. När jackfruiten har kokat klart så häller du av buljongen och lägger jackfruiten i en ungsfast form. Täck med rikligt med bbqsås och rör om (spara ca 1/3). Grilla i ca 20 minuter. Ta därefter ut formen och mosa/dra isär jackfruiten med en gaffel så att den trådar sig och får rätt look. Smaka av med salt och peppar och blanda med mer bbq sås och grilla därefter i 5-10 minuter till så den får lite mer färg och konsistens.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar