Matbloggstoppen

lördag 9 februari 2013

Dulce de leche brownie


Detta recept knycktes från denna blogg. Tanken på att inte få prova detta recept på en gång gjorde mig nästan sjuk för det lät så himla gott. Det var gott också. Tyvärr håller jag inte med om gräddningstiden i receptet. Jag tror att man efter 30 minuter ska börja ge sig. Nästa gång jag gör dessa brownie ska jag också klicka ner dulche de leche mer NER i smeten. Här lade sig det som ett lager på och blev tyvärr lite bränt. Sonen lät sig dock väl smaka ändå...

1 burk dulce de leche

235 g smör, rumsvarmt
4 dl socker
4 ägg
0,75 dl ljus sirap
2 dl kakao
2 dl mjöl
1 nypa salt

Sätt ugnen på 175 grader. Klä en fyrkantig hög form med bakplåtspapper.

Vispa smör och socker pösigt. Sikta ner kakao, blanda ner sirap och salt och vispa till en jämn smet.

Kläck ner ett ägg i taget och sikta ner mjölet. Blanda.

Häll smeten i formen och klicka ner dulce de leche i smeten. Grädda mitt i ugnen i ca 45 minuter.

2 kommentarer: