Matbloggstoppen

måndag 23 januari 2012

Kardemummamacarons med mjölkchokladtryffel



Beklagar bloggtorkan! Jag har börjat jobba efter att ha varit föräldraledig i ett år så bloggen är inte lika hög prioritet just nu. Får se hur jag fortsätter med bloggandet framöver.

Nu har jag äntligen provat macarons! Jag har varit väldigt feg förut men jag chansade på detta receptet som är från "Macarons, cupcakes, cakepops" av Mia Öhrn. Trevlig bok, jag avvaktar till bokrean nästa år och köper den!

Hur smakade det? Jo det var gott, men enormt tidskrävande. Speciellt eftersom jag inte köpte mandelmjöl utan gjorde det själv...

Kakor:
170 g florsocker (knappt 3 dl)
110 g siktat mandelmjöl (skållad och finmald mandel)
90 g äggvita (ca 3 st)
2 msk strösocker
1 tsk malen kardemumma

Mjölkchokladtryffel:
150 g mjölkchoklad
¾ dl vispgrädde
1 tsk honung
½ tsk malen kanel
1 msk rumsvarmt smör

Dekoration:
50 g mörk choklad

Blanda florsocker med mandelmjölet och sikta.
Vispa äggvitan fluffig i en bunke. Tillsätt strösockret och fortsätt vispa tills äggvitan blivit till
ett fast skum.
Vänd ner mandel- och florsockerblandningen i äggvitan tillsammans med kardemumman.
Blanda tills du har en jämn smet.
Spritsa ut rundlar knappt stora som femkronor på plåt med bakplåtspapper.
Låt kakorna vila på plåten minst 45 minuter. Då torkar ytan och kakorna blir finare.
Sätt ugnen på 125°C. Grädda på ugnens nedersta fals i ca 20 minuter.
Kakornas överdel ska fortfarande vara ganska blek, men underdelen ska släppa från bakplåtspapperet om du provar att lyfta dom. Låt kakorna svalna.

Mjölkchokladtryffel: Hacka chokladen fint. Koka upp grädden med honung och kanel.
Dra kastrullen från plattan och tillsätt snabbt chokladen. Rör tills chokladen har smält och tillsätt även smöret.
Låt tryffeln svalna och tjockna i rumstemperatur i ca 3 timmar, eller ställ in den i kylen en liten stund.
Spritsa mjölkchokladtryffel på botten av hälften av kakorna. Lägg ihop med resten av kakorna.
Smält chokladen till dekor försiktigt och spritsa eller ringla över kakorna, låt stelna i kylen.
Kakorna kan förvaras i kylen i upp till en vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar