Matbloggstoppen

söndag 29 januari 2012

Lättlagad ratatouillelasagne



Paprika är något jag ofta använder i matlagning. Det och svamp känner jag att jag inte skulle klara mig utan som vegetarian. Här har jag tagit ett recept från www.arla.se. Det blir så enkelt att använda keso istället för vit sås i lasagne. Går mycket snabbare också. I receptet så gör man det ännu enklare för sig genom att använda frysa grönsaker men jag använde mig av en lök, en grön och en röd paprika samt en zucchini som jag rostade i ca 20 minuter tillsammans med lite frysta kryddor.

1 påse frysta ratatouillegrönsaker à 400 g
1 burk 400 g, krossade tomater
1 grönsaksbuljongtärning
2 msk hackad basilika, färsk eller fryst
Salt
Peppar
8-9 lasagneplattor
500 g cottage cheese
1 dl riven gratängost

Sätt på ugnen på 225 grader.

Blanda grönsaker, krossade tomater och buljongtärning i en kastrull.

Koka på svag värme ca 5 min.

Rör ner basilika och smaka av med salt och peppar.



Varva grönsakerna med lasagneplattor och cottage cheese i en smord ugnssäker form. Avsluta med grönsaksröra och strö över osten.

Tillaga i nedre delen av ugnen ca 30 min.




Mums!




3 kommentarer:

  1. Åh, det låter sjukt gott! Härligt med en lättlagad lasagnevariant, annars tar de ju gärna en hel del tid och energi att göra... Och keso är SÅ gott, speciellt i just lasagne!

    SvaraRadera
  2. Hovkonditorn: Det var det!

    Alexandra: Älskar lasagne och plus är det om det är lättlagat!

    SvaraRadera