Matbloggstoppen

måndag 11 mars 2013

Tarte au chocolate


Choklad är oftast värt kalorierna tycker jag och choklad är en given favorit som efterrätt. Detta bjöd jag på i helgen när vi hade besök. Jag tyckte att denna paj var supergod, men den var väldigt mastig. Hindrade dock inte mig från att äta två bitar och sedan äta upp resterna från mina barns tallrikar!

Receptet är taget från en Coop folder.

100 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
finrivet skal från 1 apelsin
1 ägg
3 dl mjöl

100 g choklad, 65%
300 g nutella
2 dl vispgrädde
2 dl mjölk
3 äggulor

100 g choklad, 65%
kakao

Blanda smör, socker och apelsinskal med en elvisp eller i en matberedare. Tillsätt ägg och vetemjöl och blanda till en smidig och fast deg. Kavla ut degen på ett mjölat bakbord, till en cirka 0,5 centimeter tjock rundel.

Lägg degen i en pajform av metall med löstagbara kanter, cirka 25 centimeter i diameter, tryck upp den på kanterna ordentligt och låt formen vila i frysen i 30 minuter.

Förgrädda formen mitt i ugnen i 200 grader 10 minuter. Ta ut formen. Sänk sedan värmen till 150 grader.

Bryt chokladen i små bitar och lägg i en bunke med nutella. Koka upp grädde och mjölk och häll över chokladen. Rör tills chokladen har smält. Tillsätt äggulorna, en i taget under omrörning.

Häll chokladfyllningen i pajskalet och grädda i 45 minuter. Pajen skall då vara krämig i konsistensen, men ej rinnande. Låt pajen svalna och stelna i kylen.

Smält chokladen och bred över kaka. Låt stelna. Pudra över kakao (det glömde jag!).

2 kommentarer: