Matbloggstoppen

tisdag 17 september 2013

Morotsfrallor





Tror att jag hittat detta recept på Hemköp. Goda frallor var det i alla fall! Jag dem större så jag fick plats med alla på en plåt. Hade inget havrekross hemma så jag fick öka lite mjölmängd .

24 st

5 dl vatten
25 g jäst
1 msk flytande honung
3 tsk salt
3 dl grovrivna morötter
1 dl havrekross
2 dl vetekross
½ dl krossade linfrön
ca 10 dl fullkornsmjöl av dinkel
3/4 dl neutral rapsolja

Värm vattnet till fingervarmt och lös upp jästen i det. Tillsätt honung, salt, morötter, havre- och vetekross samt linfrö. Rör om. Tillsätt mjölet och oljan lite i taget och arbeta till en deg. Degen skall vara ganska lös och fastnar lite i händerna även när den är färdig. Låt jäsa i ca 30 minuter, tills dubbel storlek. Dela degen i 4 delar och knåda dem lätt på mjölat bord. Rulla till längder. Dela varje längd i 6 bitar och forma runda platta frallor. Lägg på en plåt med bakplåtspapper och jäs övertäckt i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Grädda mitt i ugnen i 12 minuter. Låt svalna under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar