Matbloggstoppen

måndag 2 september 2013

Whiskeyrulle


Rulltårta är inte min grej och jag tror att det beror på att man bakade det till döddagar när man var liten. För jag är så gammal att när jag var liten fanns det bara sockerkaka och rulltårta att baka. Inget mer. Trist, man får vara tacksam att bakning har blivit så mycket roligare!

Denna väldigt goda rulltårta tog jag från denna blogg. Kommer att göra den igen! Nästa gång kanske jag byter ut whiskeyn mot Bailyes!

3 ägg
1 1/4 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
3 msk kakao

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Häll ner resten av ingredienserna och rör försiktigt ihop smeten. Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna och bred smeten jämnt över det. Grädda i 225 grader i cirka 5 minuter. Lägg en handduk på köksbänken med ett bakplåtspapper på, sockra bakplåtspappret. När du tar ut kakan ur ugnen, lägg den upp och ned på det sockrade pappret och rulla in den i handduken. Låt svalna inlindad och ihoprullad.

Fyllning:
100 g smör, rumstempererat
1 1/2 dl florsocker
2 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 äggula
2 msk whiskey

Hackad mörk choklad
ev hackade cocktailbär

Rör smöret och florsockret mjukt. Tillsätt de andra ingredienserna och rör till en jämn smet. Rulla ut kakan och bred ut fyllningen på den, strö över hackad choklad och cocktailbär. Rulla ihop till en rulle. Ställ kallt. Sikta florsocker över kakan och skiva den i skivor innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar