Matbloggstoppen

tisdag 25 november 2014

Världens bästa julköttbullar


Jag har gjort köttbullar i flera år med mandel, men jag undrar om detta receptet är det jag kommer använda hädanefter. Tyckte att det var ströet vassare! Jag använder förresten köttbullar fast det är vegetariskt. Vegobullar låter lite mer diffust tycker jag. Detta recept har legat och väntat ett tag så jag har ingen källhänvisning till det. Jag använde mig av 1 krm kryddpeppar och det gav inte mycket smak, jag drar nog på till 2 när jag gör dem till jul! 
1½ dl solroskärnor
1 ½ dl riven ost
1 ½ dl ströbröd
3/4 dl finhackad gul lök
3 ägg
1 tsk salt
½ tsk svartpeppar
1-2 krm kryddpeppar
1 liter buljong att koka i
olja att steka i
Mixa solroskärnorna fint. Blanda samtliga ingredienser och mixa snabbt samman så löken finfördelas ytterligare. Rulla teskedsstora bollar (de sväller något under kokningen).
Koka upp buljongen, lägg i köttbullarna och låt dem koka i cirka 5 minuter. När de flyter upp är de klara. Låt rinna av en stund och stek dem sedan i olja tills de har fått fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar