Matbloggstoppen

tisdag 18 augusti 2009

Risotto med kantareller




Då Matt inte gillar kantareller får jag passa på när jag ska bjuda någon annan på mat. Denna risotto fick min lillasyster i helgen. Nu har jag ätit resterna av den i två dagar till lunch, så jag har tröttnat lite. Den är dock jättegod!

1 liten gul lök
3 vitlöksklyftor
1 msk smör
3 dl arborioris
2 dl vitt vin
7-8 dl grönsaksbuljong
ca 3 dl färska kantareller
1 msk olivolja
salt och peppar
2 dl riven parmesanost

1. Finhacka löken och vitlöken och fräs i smöret tillsammans med riset i en kastrull i ca två minuter under omrörning utan att det tar färg.
2. Häll i vinet och låt det sakta koka in. Späd med buljong allt eftersom det kokar in tills risotton är krämig och riset har en liten fast kärna. Det tar ca 25 minuter.
3. Hacka svampen grovt. Fräs i lite olja, krydda med salt och peppar.
4. Blanda ned svamp och parmesan i risotton, smaksätt med salt och peppar.

Receptet är taget från ett gammalt nummer av Allers. De använde trattkantareller.

2 kommentarer:

  1. Låter himla gott. Har du plockat svamp själv?

    SvaraRadera
  2. Nej, tyvärr inte. Jag får alltid svamp från pappa och Pia och eftersom Matt inte gillar det så gör jag inte av med några mängder heller.

    SvaraRadera