Matbloggstoppen

måndag 24 augusti 2009

Tabboleh



Om man har blivit bjuden på mat hos mig några gånger är chansen stor att man någon gång har blivit serverad tabboleh. Perfekt på buffén och god som tillbehör till mycket. Jag försöker att inte göra den för ofta, har ätit den så mycket att jag i en period tröttnade helt. Nu försöker jag vara lite restrektiv så att jag inte föräter mig på den.

Här serverade jag den med grillad halloumiost och grillade zucchini tillsammans med lite matlagningsyoghurt utrört med mynta, salt och vitlök.

3 dl couscous
3 dl kokande vatten

2 tomater, grovt hackade med kärnhuset borttaget
1/2 gurka, grovt hackad
1/2 röd lök, finhackad
färsk bladpersilja
en kruka färsk mynta
pressad citron
salt
peppar

Blanda couscous och vatten och låt stå i fem minuter. Låt svalna

Blanda grönsakerna med couscousen, kryddorna och citronen. Smaka av med salt och peppar.

Det ska vara rikligt med pressad citron, minst 1/2 dl, men man får ju låta smaken avgöra också. Samma med de färska kryddorna, det ska var mycket. Denna gången bytte jag ut kryddorna mot färsk koriander och det var också mycket gott. Det går lika bra att använda bulgur istället för couscous. Det gjorde jag också denna gång. Fördelen med couscousen är att det går snabbare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar