Matbloggstoppen

tisdag 18 augusti 2009

Sambar - linser och grönsaker




När jag plockade ihop matvarorna inför flytten insåg jag att jag hade rätt så mycket röda linser i mitt skåp, har därför försökt att laga flera maträtter med just röda linser i. Detta var också god vardagsmat. Jag fick hjärnsläpp och förstod inte vad receptet avsåg med gröna bönor så jag skippade det. Efteråt förstår jag ju att det är haricot verts som avses. Den hade nog sett lite aptitligare med lite grönt i...

3 dl röda linser
6 dl vatten
1 stor gul lök
1 stor potatis
4 tomater
125 gröna bönor
1 msk senapsfrön
1-2 msk garam masala
2 msk olja
2 curryblad
1 dl kokosmjölk eller yoghurt
citron
salt

Koka linserna i ungefär 15 minuter tills de mosats sig. Skala lök och potatis. Hacka löken och skär potatisen i små bitar. Skär tomaterna i klyftor och grovhacka bönorna. Hetta upp oljan. Lägg i senapsfrön, garam masala och lök. Fräs till löken blir genomskinlig. Lägg i tomaterna, potatisen, linserna, curryblad, kokosmjölk och späd med vatten till lagom konsistens. Låt puttra under lock i 15 minuter. Lägg i bönorna och fortsätt koka i fem minuter. Smaka av med pressad citron och salt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar