Matbloggstoppen

torsdag 19 juni 2014

Kladdkaka med kanel och kardemummafudge


Jag älskar både kanel och kardemumma och eftersom jag inte direkt hatar choklad heller så tänkte jag att detta nog kunde vara en kaka för mig. Och det var det! Herregud så smaskigt! Godare känns det dessutom i efterhand eftersom vi nu har en utmaning i släkten om att skärpa till oss. Behöver vara lite lättare nästa år när jag springer Göteborgsvarvet. Direkt när jag utesluter socker och drar ner på snabba kolhydrater så blir mitt eksem också så mycket bättre, det slår aldrig fel.

Receptet är tagit härifrån. 


Kladdkaka
2 ägg
3 dl socker
1,5 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1/4 tsk salt
100 g smör

Kanel- och kardemummafudge
1,5 dl vispgrädde
1 tsk honung (eller ljus sirap)
2 kanelstänger
1 tsk kardemummakärnor
200 g mjölkchoklad

Vispa ägg och socker. Blanda de torra ingredienserna i en skål och vänd ner i äggvispet. Smält smöret och rör ner det.

Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant (24 cm i diameter). Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader, 18 minuter. Låt den svalna något.

Stöt kanelstängerna och kardemumman lätt i en mortel. Koka upp grädde, honung och kryddor. Ta bort kastrullen från värmen och låt grädden dra i 10 minuter. Hacka chokladen och lägg den i en skål. Koka upp grädden igen och sila den över chokladen. Rör tills fudgen blir slät, bred sedan ut den över kladdkakan. Ställ in i kylen att stelna.

Servera med lättvispad grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar