Matbloggstoppen

tisdag 24 juni 2014

Körsbärssaft


Av något outgrundlig anledning har jag varit motståndare till att göra egen saft och sylt. Det är väl för att jag inte vill bli för präktig i köket. Men det kastar jag nu åt sidan, för återigen är detta mycket godare att göra själv än vad du kan köpa. Mycket nyttigare också för den delen eftersom man slipper tillsatser. Jag halverar satsen och använder då inte heller några konserveringsmedel. Körsbär har jag haft legande i frysen i två eller tre år. De smakar fortfarande bra! Receptet är taget från www.ica.se.
  • 4 l körsbär (4 l motsvarar ca 2 1/2 kg)
  • 12 dl vatten
  • 12 dl socker
  • 1 tsk natriumbensoat
  1. Skölj körsbären och lägg dem i en gryta. Häll på vattnet och låt koka upp.
  2. Koka bären under lock ca 15 min. Tryck bären med en sked på grytans kanter så att all saft rinner ur bären.
  3. Häll upp bären i en silställning eller ett tyg som lagts i ett durkslag. Låt stå och självrinna ca 30 min.
  4. Häll tillbaka saften i den rengjorda grytan. Låt koka upp. Rör ner sockret och rör tills det löst sig.
  5. Ta grytan åt sidan och skumma väl. Häll upp lite av saften i en kopp och rör i konserveringsmedlet. Blanda ner konserveringsmedlet i saften.
  6. Häll upp saften på väl rengjorda, varma flaskor. Skruva på lock och låt kallna. Förvara saften kallt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar