Matbloggstoppen

söndag 18 december 2011

Baileyskaka



Jag älskar verkligen Baileys. Det är gott som likör, men ännu godare som smaksättare. Denna rulltårta blev verkligen supergod. Jag är inte så där mycket för rulltårta annars. Ni har nog inte hittat så många här på bloggen om ni har letat. Men denna kommer jag att göra om. Enligt receptet behöver man ju inte lägga ihop den som rulltårta heller om man är lite motståndare (som jag!) till just rulltårta. En av mina systrar är också motståndare till rulltårta, undra om det är något från vår barndom? Jag får nog forska vidare i det... Receptet är taget från www.kokaihop.se.

4 ägg
2 1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
3 msk kakao

100 g rumsvarmt smör
2 tsk vaniljsocker
2 1/2 dl florsocker
1 äggula
2 msk Baileys
4 msk kakao

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ihop de övriga ingredienserna och tillsätt i äggblandningen. Rör om ordentligt. Bred ut på bakpappersklädd plåt. Grädda i 200 grader, ca 10-12 min, mitten av ugnen. Stjälp upp på sockrat bakpapper, låt kallna. Krämen: Vispa ihop alla ingredienserna till en fluffig kräm, gärna med elvisp. Bred ut jämt över kakbotten. Rulla till rulltårta eller dela kakan på mitten och lägga den ena botten över den andra. Låt kallna lite innan du skär i rutor/skivor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar