Matbloggstoppen

fredag 16 december 2011

Tortilla



Häromdagen hade jag 75 läsare på en dag. En annan hade jag över 100! Jätteroligt att ni tittar in här, men det vore också kul om ni lämnar en kommentar! Det är ett trevligt sätt att få lite feed-back men också ett roligt sätt att hitta andra matbloggare.

Någon som är duktig på att lämna kommentarer är dock Hovkonditorn. Hennes blogg är väldigt bra och ifrån hennes blogg har jag tagit receptet på dessa goda tortillabröd. Det blev sex stycken av dessa och när sambon hade ätit en så sade han "Jag hoppas det finns många av dessa". Så han fick fyra och jag fick nöja mig med två. Kan lugnt konstatera att det finns ingen anledning att köpa tortillabröd längre.

2,5 dl mjöl (jag fick använda mer, min deg blev väldigt lös)
1 dl majsmjöl
1 tsk salt
50 g margarin, rumstemperatur
1,5 dl varmt vatten

Blanda mjöl, salt och margarin. Häll på det varma vattnet och blanda till en fast deg. Dela degen i 6 bitar, forma till bollar och kavla mycket tunt. Stek i en het, torr panna, gärna gjutjärn, tills det formas bubblor på tortillan, vänd och stek ytterligare en stund.

2 kommentarer:

  1. Så roligt att ni gillade tortillabröden och stämmer att man vill verkligen inte köpa färdiga längre :) Tack för dina fina ord om min blogg!

    SvaraRadera
  2. Ingen fara, det är ju sant ;)

    SvaraRadera