Matbloggstoppen

måndag 30 december 2013

Dill- och svampfyllda cannelloni


Receptet är taget från GP. Väldigt gott, jag skippade dock vitlöken så jag vet inte hur det blivit med det också, men extra gott kan man ju tänka sig. Jag använde mig istället av lasagneplattor som jag kokade i några minuter för att få lite mjuka och lade fyllningen i dem och rullade in dem. 

400 g valfri svamp, t ex trattkantareller
1 liten gul lök
2 vitlöksklyftor
1 knippa dill
2 morötter
2 msk smör
salt
nymalen svartpeppar
2 paket färska pastaplattor à 200 g
100 g (cirka 2 dl) färskriven parmesan
3 dl crème fraiche
1 tvättad citron
2 vitlökar, gärna färska
olivolja
flingsalt

1. Rensa svampen och skär stora exemplar i mindre bitar. Skala och finhacka lök och vitlök. Skala och riv morötterna. Finhacka dillen.
2. Smörstek svamp, lök, vitlök och morötter tills alltsammans mjuknat. Tillsätt dill, salt och peppar.
3. Dela varje pastaplatta i sex bitar så att du får sammanlagt tolv bitar. Fördela svampfyllningen som en sträng längs ena kanten på varje. Rulla ihop och lägg med skarven nedåt i en ugnsfast form med lite olivolja i botten.
4. Blanda parmesan, crème fraiche och rivet citronskal. Bred ut blandningen över rullarna.
5. Dela vitlökarna tvärs av. Pensla med olivolja och strö över lite flingsalt. Lägg dem med snittytan uppåt bredvid rullarna.
6. Grädda i 200 grader i cirka 20 minuter eller tills rätten får en fin färg. Dekorera med extra dill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar