Matbloggstoppen

tisdag 17 december 2013

Vörtbröd med julmust


Vi har aldrig ätit vörtbröd i min familj, men jag smakade vörtbröd i en affär förra året och tyckte att det var gott! Så detta bröd bakades i oktober redan och frös in. Behöver jag säga att det inte finns något kvar till jul? Jag hittade receptet på Kryddburken där hon använde julmust i brödet. Gott! Däremot ska man absolut inte börja skära i brödet innan det har svalnat, jag gjorde det och trodde att jag skulle behöva kasta alltihop. Det var som deg.

1 pkt jäst för söta degar
50 gram smör
5 dl julmust (gärna avslagen)
½ påse 45 gram vörtmix (hel påse = 90 gram)
1 dl ljus sirap
½ dl mörk brödsirap
750 – 800 gram vetemjöl
2½ dl russin
 
Smula ner jästen i en degbunke. Smält smöret och slå på julmust så det får bli fingervarmt, 37 grader. Slå sedan degvätskan över jästen och rör ut för hand eller i maskin. Tillsätt övriga ingredienser i följd enligt receptet.  Knåda för hand eller i maskin 10 min. Pudra över mjöl och låt jäsa 1 timme. Ta upp degen på mjölat bakbord, baka ut två limpor och lägg i smorda formar. Jäs 40 min under bakduk. Grädda 1 timme 175 grader. Efter 50 min, ta ut formarna och pensla bröden med mörk brödsirap. Grädda ytterliggare 10 min. Ta ut och låt svalna på galler utan bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar