Matbloggstoppen

lördag 18 december 2010

Fetaostfyllda broccolibiffar



Osäker på om jag ska lägga upp matrecept eller om jag bara ska lägga upp bakning? I vilket fall som helst bad min pappa om detta recept så du kan jag lika gärna lägga det på bloggen. Dessa biffar är lite "tama" i smaken så de behöver en rejäl sås. Jag gjorde det lätt för mig och serverade dem med ugnsbakade potatisar (strödda med sesamfrön och med lite sesamolja på) samt ajvar relish. Receptet är taget från "Vegetariskt - Mat från Trädgårdscaféet Slottsträdgården Ulriksdal).

1 schalottenlök
1 dl avorioris
3 msk olivolja
2 dl vatten
1 msk grönsaksfond
salt
2 potatisar
125 g broccoli
100 g fetaost
(1 ägg)
0,5-1 msk potatismjöl
svartpeppar
salt
1 msk finhackad färsk oregano eller 0,5 tsk torkad

Finhacka löken och fräs den tillsammans med riset i olivoljan. Häll på vatten och grönsaksfond och tillsätt salt. Låt det hela koka upp och sedan sjuda på svag värme i cirka 20 minuter eller tills vätskan kokat in. Skala och skär potatisarna i mindre bitar och koka dem under tiden i en annan kastrull. Hacka broccolin och förväll den i någon minut i lite kokande vatten. Skär fetaosten i bitar. Mosa de kokta potatisarna i en skål och blanda ner riset. Tillsätt broccolin, fetaosten och eventuellt det råa ägget. Rör ner potatismjöl och krydda med peppar, salt och oregano. Forma smeten till biffar och stek dem i cirka 5 minuter på varje sida i lite olivolja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar