Matbloggstoppen

fredag 17 december 2010

Gafflade pepparkakor



Att baka pepparkakor är inte för mig. Jag är urusel på att kavla degen tunt, jag har absolut inte något tålamod för något sådant. Eftersom man nu har barn så tycker jag dock att pepparkaksbak hör julen till så i år lurade jag hem min kompis Catherine som fick hjälpa till tillsammans med sin man och dotter. Min sambo och dotter blev givetvis också indragna och själv var jag ansvarig för ugnen. Det blev inget vidare i alla fall, de kavlade inte degen tillräckligt tunt heller. Efter någon vecka kastade jag alla pepparkakor, de var helt mjuka.

Tacka vet jag istället gafflade pepparkakor. Jättelätta att baka och smakar snarlikt vanliga pepparkakor. Inte ens dessa gjorde jag själv. Min dotter och hennes bästa kompis på dagis bakade dessa till dagispersonalen tillsammans med bästa kompisens mamma och mig.

Receptet är taget från www.dansukker.se.

200 g smör
2 dl strösocker
2 msk ljus sirap
2 msk gräddfil
2 tsk kanel
1 tsk mald kardemumma
1 tsk ingefära
1 tsk malda nejlikor
6 dl vetemjöl
2 tsk bikarbonat

Sätt ugnen på 175°.

Rör smör, socker och sirap smidigt. Rör i gräddfil och kryddor.

Blanda mjöl och bikarbonat och blanda även i detta. Arbeta samman till en deg.

Rulla kulor, ca 2 cm i diameter, och lägg på bakpappersklädd plåt. Tryck till varje kula med en gaffel.

Grädda de gafflade pepparkakorna mitt i ugnen i ca 18 minuter.

2 kommentarer:

  1. Men, varför inte kvala degen tunnare? Har man tålamod att göra en deg, måste man väl kunna lägga lite tid till på att göra degen tunn nog? Känns som bortkastad tid!

    OM man nu har tjockare kakor, de blir väl inte mjuka av det? Du kunde kanske provat att baka om dem en stund i ugnen?

    SvaraRadera
  2. När jag kavlar degen tunt så fastnar den bara, både på bakbordet och i kaveln. Bakade egentligen bara för barnens skull. Pepparkaksbak hör väl till julen. Hade förhoppningar att min kompis var bättre på att kavla, men varken hon, barnen eller barnens pappor var något duktiga på det heller!

    SvaraRadera