Matbloggstoppen

måndag 20 december 2010

Mormors chokladkaka



Jag är inte speciellt förtjust i kärleksmums. Skulle inte få för mig att beställa in det om jag var på café. Denna kaka är emellertid som kärleksmums men mycket godare! Jättelätt att göra. Så den kastade jag ihop i förra veckan för att ge till vår fastighetsskötare. Vi har fått en del fixat i lägenheten så det tyckte jag var värt en julgåva. Istället för att dekorera med kokos så dekorerade jag med strössel och lite annat gojs och slog sedan in den med cellonfan och satte lite glitter runt.

Receptet är taget ur min favorit, "Konditorns bästa". En perfekt julklapp för bakfantasten!

2 st ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1.5 msk kakaopulver
1 msk vaniljsocker
100 g smält smör
1.5 dl mjölk
0.5 dl kokosflingor
Kräm:
40 g smör
0.75 dl mjölk
2 msk strösocker
1 msk kakaopulver
1 tsk mjöl

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa ägg och socker pösigt.

3. Smält smöret.

4. Blanda mjöl, bakpulver, kakao och vaniljsocker och rör ner det växelvis med det smälta smöret och mjölken.

5. Grädda kakan i cirka 30 minuter.

6. Under tiden kakan kallnar blandar man ingredienserna till krämen i en kastrull.

7. Sjud sakta tills krämen tjocknat något och bre sedan ut den över kakan.

8. Strö kokosflingor över.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar