Matbloggstoppen

fredag 10 december 2010

Tunnbröd



Jag kommer från en släkt av tunnbrödsälskare. Till jul doppar vi inte vörtbröd i grytan, vi toppar hårt tunnbröd (och själv doppar jag i grönsaksbuljong istället för grytan!). Tydligen en norrländsk tradition, morfar var norröver så den kommer väl från honom.

Min mormor bakade det allra godaste tunnbrödet och ett julbord utan det kunde vi inte tänka oss. Som tur var bakade hon detta året runt för skulle man äta smörgås hos mormor kunde jag inte tänka mig något annat bröd än detta.

Väntar fortfarande på att min syster ska maila receptet på mormors tunnbröd och under tiden jag har väntat har jag bakat två satser av detta tunnbröd. Inte lika bra som mormors men närmre än så tror jag inte att jag kommer. Receptet är taget ur ”Vegetarisk julmat” av Lena Brorsson Alminger.

25-30 stycken

1 dl rapsolja

1 liter mjölk

25 g jäst

1 tsk hjorthornssalt

5 tsk salt (originalreceptet sade 1 tsk, det räcker inte)

1 dl strösocker

14 dl vetemjöl (jag var uppe i mycket mer än så dock)

4 dl rågsikt

3 dl grahamsmjöl

Värm mjölken och oljan till 37 grader och häll i degbunken. Vispa ner jäst, hjorthornssalt, salt och strösocker i mjölkblandningen. Blanda ner vetemjöl, rågsikt och grahamsmjöl och rör till en jämn deg. Låt degen jäsa i 30 minuter. Knåda degen och dela i 25-30 bitar. Kvala ut varje bit med kruskavel till en stor tunn kaka. Hetta upp en plåt utan bakplåtspapper, lägg en kaka på plåten och grädda i 275-300 grader i 3 minuter. Lägg kakorna på ett galler med handduk över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar