Matbloggstoppen

måndag 13 december 2010

Mörkt filmjölksbröd



För alla som inte bakar sitt eget bröd är detta ett utmärkt recept att prova. Mycket enklare med bakpulverbröd eftersom man inte behöver knåda degen. Istället kastar man ihop ingredienserna som till en mjuk kaka och bakar i två formar.

Receptet är taget från www.ica.se. Jag har ändrat lite i det eftersom originalreceptet hade aprikoser och russin, jag har provat mig fram till att dubbel russinmängd är mycket bättre. Dessutom har jag höjt saltmängden rejält!

Brödet blir mycket gott. Min dotter som är förtjust i russin gillar detta ”russinbröd”.

7 dl vetemjöl

4 dl grahamsmjöl

2 dl grovt rågmjöl

3 tsk salt

1 dl solrosfrön

1 dl linfrön

2 dl russin

1 dl hela hasselnötter

1 l filmjölk

1 ½ tsk bikarbonat

2 dl mörk sirap

2 bröd
Sätt ugnen på 175°C.

Blanda ihop mjölsorterna med salt, solrosfrön, linfrön, russin och nötter i
en bunke. Nötterna kan grovhackas eller användas hela.

Blanda noga ihop filmjölk med bikarbonat och sirap. Tillsätt mjölblandningen och rör mycket försiktigt till en jämn, tjock smet.
Smörj två 1 1/2-liters brödformar väl eller använd bakplåtspapper i formen. Fyll den med smeten och strö över lite mjöl.

Grädda bröden i formarna i nedre delen av ugnen, ca 1 1/2 timme. Täck med folie om de blir för mörka. Pröva med sticka så att de känns torra. Stjälp upp bröden på galler och låt dem vila inlindade i kökshanddukar i minst 5 timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar