Matbloggstoppen

lördag 25 december 2010

Delikata pepparkaksbakelser


Ja, det var inte mycket till julafton igår. Jag var sjuk med ont i halsen och hosta vilket gjorde att jag knappt kände vad maten smakade. Konsistensen var dock bra på det mesta så jag tror att det var gott. Eftersom jag gjorde en hel smörgåstårta till lunch och jag är den enda som äter det så har jag gott om tid att bli av med min förkylning och få reda på vad den smakade. Julmat har vi också över i stora lass.

Åt emellertid ingen efterrätt och knappt något godis alls. Förra helgen åt vi dessa Delikata pepparkaksbakelser. De godingarna är perfekta till julbaket. Jag gjorde dem i en något mindre form och de blev rätt så platta så jag skulle nog inte rekommendera den stora ugnsformen till detta. Receptet är taget ur ”Sju sorters kakor”. Det går bra att köra fil eller yoghurt istället för gräddfil. Gräddfil har vi aldrig hemma så det brukar jag byta ut när det står något om det i recept.

2 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
½ tsk bikarbonat
½ msk kanel
½ tsk ingefära
1 ½ dl gräddfil
50 g smör

Till garneringen:
75 g smör
1 msk nypressad apelsinsaft
rivet skal av en apelsin
3 ½ dl florsocker
tunna apelsinskivor

Gör så här:
Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Tillsätt mjöl blandat med bikarbonat, kanel och ingefära. Tillsätt gräddfilen och till sist det smälta, avsvalnande fettet.
Häll smeten i en smord och bröad långpanna, 30 x 40 cm.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter i 175 grader.

Stjälp upp kakan och låt den svalna.
Arbeta samman ingredienserna till garneringen. Glasyren ska vara blank och smidig. Bred ut den över kakan
.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar