Matbloggstoppen

måndag 21 februari 2011

Broccoli och champinjonlasagne



Detta är en god lasagne i all sin enkelhet. När jag var liten så var den enda lasagnen man åt köttfärslasagne. Var inte speciellt förtjust i lasagne förrän jag blev vegetarian och insåg att det vegetariska utbudet var enormt när det gäller lasagner. Vad jag invände mot köttfärslasagne var att jag alltid upplevde den som torr. Det tycker jag inte att vegetariska lasagner är. Receptet är taget från någon engelsk hemsida.

9 lasagneplattor
400 g broccoli, skivade
olja
2 hackade lökar
4 vitlöksklyftor
200 g champinjoner
3 burkar krossade tomater med örtsmak
någon dl vatten
ostsås

Sätt på ugnen på 200 grader. Koka broccolin i lättsaltat vatten i tre minuter.

Stek lök, vitlök och svamp i tre minuter. Tillsätt tomat och sjud i fem minuter. Tillsätt broccoli och smaka av med salt och peppar.

Gör ostsåsen.

I en ugnsform lägg ett lager med grönsaker, sedan lasagneplattor och sedan ostsås i tre omgångar. Grädda i ca 30 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar