Matbloggstoppen

måndag 28 februari 2011

Muskovadosnittar med kaffekross, fast utan



Konstaterade härmodagen att jag inte gjort så många kakor ur "Två systrars söta" så jag kände att jag fick ändra på den saken. Detta recept innehåller kaffekross, något som jag uteslöt eftersom kaffe inte går hem hos mig. De blev goda men eftersom jag följde instruktionerna till punkt och pricka och det inte stod något om att platta ut dem så blev de för "bulliga". Nästa gång tänker jag behandla dem som vanliga kolakakor så att det blir platta. Goda var de i alla fall, smak av laktris på grund av sockret.

200 g mjukt smör
2 1/2 dl mörkt muskovadosocker
1 ägg
2 msk mörk sirap
5 dl mjöl
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

1 dl kaffebönor till garnering

Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör och socker poröst. Tillsätt ägg och sirap. Blanda de torra ingredienserna. Rör samman med blandingen till smidig deg. Rulla ut till längder. Lätt på smord plåt. Hacka bönorna och strö över längderna. Grädda i ugn i ca 20 minuter. Skär i bitar medan de fortfarande är varma. Låt svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar