Matbloggstoppen

torsdag 10 februari 2011

Chokladbanankaka



Jag har nästan dille på att prova alla banankakerecept jag kommer över. Banankaka är verkligen en av mina favoriter. Detta recept har jag hittat i "Kladdiga kakor" av Claes Karlsson. Jag tog tag i boken på biblioteket på grund av titeln. Trodde att det var en väldigt gammal bok på grund av omslaget men inser när jag öppnar den att den är helt nyutkommen. Kommer att prova flera av recepten ur den. Denna banankaka var god, men inte den bästa jag ätit.

100 g smör
150 g finhackad mjölkchoklad
2 dl råsocker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 mosade bananer
2 1/2 dl vetemjöl
100 g hackade torkade bananer

Topping
100 g finhackad mörk choklad
1 1/2 dl vispgrädde
1 msk vit sirap
25 g smör

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en sockerkaksform.

Smält smöret, tillsätt chokladen och rör om tills den smält. Blanda i socker, vaniljsocker och ägg. Tillsätt bananerna och rör om. Sikta i mjöl och tillsätt de hackade bananerna och rör om.

Fyll formen med smet. Grädda mitt i ugnen i 15-20 minuter (jag gräddade dock på i över 30 minuter, tyckte att den blev väldigt lös). Låt svalna.

Lägg chokladen i en bunke. Koka upp grädden och häll den över chokladen, låt stå i fem minuter. Tillsätt sirap och smör, mixa samman till en slät tryffel. Täck kakan med tryffel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar