Matbloggstoppen

torsdag 3 november 2011

Chokladbiskvier



Kan lugnt konstatera att jag har snöat in på biskvier nu. Tack för den Josefin! Känner mig helt besatt i min jakt efter det bästa receptet. Nu testade jag Mia Öhrns recept från boken "Kladdkakor". Den botten var mycket lättare att få snygg på plåten. Däremot blev det lite mer tuggmotstånd i bottnarna. Enormt rik chokladsmak i fyllningen. Jättegoda! Kan inte säga att de varken blev bättre eller sämre än de tidigare jag gjorde. Det beror väl helt enkelt på vad man är sugen på.

I receptet gör hon 55 stycken småbiskvier, men jag valde att göra dem i normalstorlek.

250 g mandelmassa
2 dl strösocker
2 äggvitor

50 g smör
1 dl vispgrädde
250 g mörk choklad
250 g kesella
2 äggulor
2 msk congac eller likör (jag använde bailyes)

275 g blockchoklad
1 msk matolja

Riv mandelmassan fint och tillsätt socker och äggvitor. Rör om. Klicka ut smeten i teskedsstora klickar på tre bakpappersklädda plåtar. Grädda i 175 grader i ca 15 minuter tills de är gyllenbruna. Låt svalna och lossa från pappret.

Smält smöret. Tillsätt grädden och låt koka upp. Dra kastrullen från värmen och bryt ner chokladen i mindre bitar. Låt smälta. Rör ner kesellan och blanda. Tillsätt äggulor. Tillsätt likör.

Klicka ut smeten på den flata sidan av biskvibotten. Ställ kallt och låt stelna.

Smält chokladen till glasyren. Rör och och tillsätt olja när chokladen smält. Doppa biskvierna i chokladen. Ställ kallt för att stelna.

2 kommentarer:

  1. I helgen ska jag prova detta mumsiga recept! Perfekt till fars dag :)

    SvaraRadera
  2. Gör det! Det är så himla gott med biskiver! Dessa var lite annorlunda med syrligare smak tack vare kesellan.

    SvaraRadera