Matbloggstoppen

lördag 12 november 2011

Polarkakor



"Rutiga bakboken" köpte jag på rean i år men verkar inte ha testat ett enda recept i. Bäst att jag gör det nu så att jag med gott samvete kan köpa på mig flera kok/bakböcker i nästa års rea. Herregud vad böcker jag har. Om ni vill kan jag ta kort och lägga ut på bloggen hur det ser ut i min bokhylla?

Här kommer ett recept på Polarkakor. De var goda, men jag föredrar nog tunnbrödet jag alltid bakar till jul.

50 g jäst
50 g smör
5 dl vatten
3 msk ljus brödsirap
2 tsk salt
ca 1,6 liter rågsikt

Sätt ugnen på 275 grader. Smula jästen i en bunke. Smält smör och tillsätt kallt vatten. Värm till 37 grader. Häll blandningen över jästen i bunken. Tillsätt salt, sirap och rågsikten. Arbeta degens smidig och tillsätt mera mjöl om det så behövs.
Låt degen jäsa, övertäckt med en handduk ca 30 minuter. Ta upp degen på mjölat bord. Kavla ut bitar till runda kakor, 16 cm i diameter.
Lägg dem på en het osmord plåt. Jäs i 10 minuter och grädda sedan mitt i ugnen ca 3 - 5 minuter. Låt kakorna svalna på ett brödgaller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar