Matbloggstoppen

fredag 25 november 2011

Lasagne med zucchini



Det är ingen hemlighet att jag gillar lasagne som bjudmat. Perfekt! Nästan alltid gott, lätt att förbereda och räcker till många personer. Jag fördubblade detta recept så att det skulle räcka till åtta personer. Vi var fem vuxna och tre barn. Barnen räknade jag väl inte med att de skulle äta så himla mycket så jag tänkte att här har vi ett par lunchlådor över också. Det hade vi inte... Det fanns bara en liten kant kvar när vi var klara. Den var väldigt god, och väldigt lätt att göra. Taget från www.arla.se.

1 zucchini, ca 300 g
2 vitlöksklyftor
1 msk olivolja
1 burk krossade tomater
1 tsk rosmarin
1 grönsaksbuljongtärning
4 dl Kelda ostsås
8–10 färska lasagneplattor
1/2 dl svarta oliver
1 dl riven ost

Sätt ugnen på 225°. Skär zucchinin i små tärningar. Skala och hacka vitlöken. Fräs zucchini och vitlök i smör-&rapsolja i en stekpanna. Rör i krossade tomater, rosmarin och smulad buljongtärning. Låt koka ihop någon minut. Varva grönsaksröra, ostsås och lasagneplattor i en smord ugnssäker form. Strö över oliver och ost. Grädda i mitten av ugnen ca 20 min. Servera med en sallad.

2 kommentarer: