Matbloggstoppen

lördag 15 januari 2011

Banankaka med kaffe och choklad



I måndags morse blev jag mamma för andra gången! Helt fantastiskt! Bloggen kommer med andra ord inte uppdateras på samma sätt som den gjort de senaste veckorna men denna enormt goda banankaka kunde jag inte hålla för mig själv. Som stor älskare av banankaka var detta definitivt ett av de bästa recepten. Taget ur "Lättbakat".

Jag hittade inte något råflorsocker och eftersom jag inte är så förtjust i kaffe så vågade jag mig inte på kaffe i glasyren också så jag använde mig av vanligt florsocker samt vatten. Vet inte om det var för att kakan var så god som förlossningen satte igång, denna åt jag i söndagskväll och lillebror som egentligen skulle ha kommit den 13 januari dök upp tre dagar för tidigt.

100 g smör
1 dl starkt kaffe
3 ägg
3 dl socker
4 medelstora bananer
50 g valnötter
100 g mörk choklad
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Kaffeglasyr:
3 dl råflorsocker
2 msk starkt kaffe
1 msk kokosflingor

Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj och strö kokosflingor i en 2-litersform.
Smält smöret och gör starkt kaffe.
Vispa ägg och socker pösigt. Mosa bananerna och blanda i dem i äggvispet.

Grovhacka nötterna och chokladen. Blanda hacket med mjöl och bakpulver och vänd ner i smeten.
Rör ner smöret bladat med kaffe.
Häll smeten i formen och grädda längst ner i ugnen 55-60 minuter.

Rör ner lite kaffe i taget i florsockret till en lagom tjock glasyr.
Bred ut den på den uppstjälpta kakan och strö över kokosflingor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar