Matbloggstoppen

onsdag 5 januari 2011

Kanelhavrekakor med chokladrippel

Receptet på dessa kakor tog jag ur "Lättbakat". De var verkligen perfekta att baka med dottern! Hon tyckte att det var jätteroligt att platta ut dem. Annars är det alltid mjuka kakor jag bakar med henne. En del människor älskar verkligen havrekakor, jag är inte en av dem men dessa tyckte jag var goda. Kanelsmaken var inte speciellt framträdande, så man skulle nog gott ha kunnat fördubbla den mängden om man velat haft mer kanelsmak.

3 dl havregryn

1 1/2 dl vetemjöl

1 1/2 dl strösocker

1 tsk bikarbonat

1 tsk kanel

150 g rumsvarmt smör


75 g mörk choklad


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt smöret och rör samman till en deg. Forma till små kulor och lägg dem på plåt med bakplåtspapper. Lägg dem en bit ifrån varandra då de flyter ut under gräddningen. Platta till dem något. Grädda dem mitt i ugnen 15 minuter. Låt svalna. Smält chokladen. Häll i spritspåse och spritsa över de kalla kakorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar