Matbloggstoppen

söndag 9 januari 2011

Chokladfondant



Tycker alla gör chokladfondant men jag hade hittills inte försökt mig på det. På nyårsafton slog jag till och tog receptet från www.kryddburken.se. Tyvärr var nog mina formar lite mindre och gräddades snabbare så det blev mer som muffins. Behöver med andra ord försöka mig på det igen!

Det här behöver du :
100 g mörk choklad (70%)
100 g smör
2 ägg
2 äggulor
1½ dl socker
1 dl vetemjöl

GÖR SÅHÄR :
Smält smöret i en kastrull, dra bort från plattan och bryt ner chokladen och rör tills den smält. Tillsätt äggen och äggulorna och rör samtidigt till en jämn smet. Tillsätt sen socker och vetemjöl och rör klumpfritt. Smörj & mjöla (vetemjöl) fyra mindre portionsformar. Fyll formarna till lite mer än hälften. Grädda i 16-17 minuter, inte mer i 200 grader. (varmluftsugn). Fondanten är klar när smeten rest sitt och fått en rundning på ytan och det syns att den är något hård, ungefär som en muffins. Då är det dags att ta ut dom, låt dom inte stå inne längre om du vill ha en tjockflytande krämig mitten. Vänd försiktigt formarna upp och ner direkt på fat dom ska serveras på. Här pudrad med florsocker tillsammans med en varm hallonsås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar