Matbloggstoppen

söndag 2 januari 2011

Grekisk paj med fetaost och oliver



Att denna paj är mycket god får bilden vittna om. Jag avvaktade med att ta ett kort tills alla middagsgäster hade ätit klart. Då var det bara en liten snutt kvar, så den ser inte så attraktiv ut! I normalfall tycker jag att en paj är till fyra personer. Jag gjorde två pajer till sex personer och min lilltjej och det enda som blev kvar var en ynka liten bit. Kul när maten är uppskattad! Hade dåligt med smör hemma så pajdegen har jag lånat receptet från mat-Tina. Bra om man vill hålla fettmängden nere. Då äts denna paj bäst nygräddad. Med det pajskalet är den inte lika rolig när man värmer upp den. Receptet i övrigt är taget ur min Ulriksdalbok.

Pajskal

4 dl mjöl
50 dl mjukt smör
ca 1,5 dl mjölk
2 tsk bakpulver
en nypa salt

Blanda och knåda degen smidig. Kavla ut den och klä en pajform. Behöver varken förgräddas eller vila.

Fyllning

150-200 g fetaost
14 svarta urkärnade oliver
6 soltorkade tomater
3 ägg
3 dl mjölk
2 msk färsk timjan eller basilika
salt
peppar

Tärna osten, skiva oliverna (eller kasta i dem hela, det gjorde jag som hade ont om tid) och strimla tomaterna. lägg allt i pajskalet. Blanda ägg, mjölk, salt, peppar och timjan. häll äggstanningen på fyllningen och grädda i 20-30 minuter i 225 grader. Sänk värmen och lägg på folie och grädda i ytterligare 5-6 minuter om det behövs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar