Matbloggstoppen

söndag 30 januari 2011

Busenkel citruspaj



Återigen blev det en lätt efterrätt när vi hade besök förra helgen. Lunchen fick min pappa och hans sambo fixa om de ville komma och titta på bebisen men en lätt paj rörde jag och dottern ihop. Den var god, jag valde att göra alternativet med de olika citrusfrukterna men nästa gång kör jag nog på med bara citron. Så har jag ätit den förut när min kompis Emma har lagat den åt mig. Receptet är taget ur Ulrikdalsboken.

Vi åt denna paj kylskåpskall, men jag tror att den hade varit godare om den stått framme en liten stund. Som det var nu satt pajdegen som klistrad mot formen, det gjorde den inte när den stått framme en liten stund.

3 dl mjöl
1 msk socker
1 tsk bakpulver
150 g smält smör

3 citroner eller 1 citron, 1 apelsin och 2 lime
4 ägg
2 dl socker
2 dl vispgrädde

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda mjöl, socker, bakpulver och rör ner det smälta smöret. Tryck ut smeten i en pajform. Riv skalet och pressa ur saften ur citrusfrukterna. Blanda (vispa inte) ägg, socker, grädde, citrussaft och skal i en skål. Fyll pajskalet med smeten. Grädda i 175 grader i 40 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar