Matbloggstoppen

söndag 23 januari 2011

Kardemummascones med kanelsmör




I torsdags hade vi min dotters bästa kompis och mamma här på mellanmål. Då passade jag på att göra dessa goda scones. De smakar som bullar! Bilden kan inte göra dem rättvisa hur goda de är. Väldigt lättvindiga att kasta ihop också eftersom det inte är något smör som ska söndersmulas. Om jag bjuder på brunch så brukar jag göra dessa (inte för att det är så ofta vi äter brunch, men ändå). Jag byter ut smör och rapsoljan mot vanlig rapsolja och gräddfilen mot fil eller yoghurt. Gräddfil har jag aldrig hemma.

Receptet är taget från www.arla.se

3 dl vetemjöl
3 dl fiberhavregryn
1 msk bakpulver
1/2 tsk salt
2 msk strösocker
2 tsk grovstött kardemumma
1 dl Arla smör-&rapsolja
2 dl Arla Ko gräddfil


Kanelsmör:
75 g rumsvarmt Arla smör
1 tsk malen kanel
1 1/2 msk honung

Sätt ugnen på 225°. Blanda ihop alla torra ingredienser i en bunke. Rör i smör-&rapsolja och gräddfil. Platta ut degen med mjölad hand till 2 runda kakor, ca 12 cm i diameter på ett bakplåtspapper på en plåt. Skåra dem med kniv i 4 delar. Grädda i mitten av ugnen 15 – 18 min. Låt svalna. Rör ihop smör, kanel och honung. Dela sconesen, bred på det goda kanelsmöret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar