Matbloggstoppen

tisdag 20 april 2010

Baileysbollar



Detta receptet är en rak kopia på Arraksbollarna jag gjorde i förra veckan med skillnad att jag bytte ut punschen mot Baileys. Återigen försöker jag bli av med Baileys och eftersom jag älskar smaken så tänkte jag att det nog vore gott med Baileyssmak i dessa bollar. Tyvärr slog kaffet över Baileyssmaken så detta blev mer likt chokladbollar i smaken. Man skulle kanske ta bort kaffet helt och ersätta det med Baileys? De gick ned i alla fall, sambon har redan ätit upp allihop.

75 g rumstemperat smör
1 1/2 dl socker
1 msk vaniljsocker
3 dl fiberhavregryn
1 dl kaksmulor
2 msk kakao
2 msk kallt starkt kaffe
2 msk Baileys

50 g mörk choklad
1 1/2 dl chokladströssel

Rör ihop smör, socker och vaniljsocker. Rör i havregryn, kaksmulor, kakao, kaffe samt Baileys. Låt smeten stå en stund så att den stelnar lite. Forma runda bollar. Smält chokladen i mikro. Ta lite choklad i handflatan och rulla bollarna i choklad. Vänd dem i strössel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar