Matbloggstoppen

tisdag 20 april 2010

Sockerkaka med Baileys



Eftersom jag fyllde år ville jag också ha med något gott till jobbet. Valet föll på denna kaka. Jag försöker bli av med min flaska Bailyes och vill helst inte dricka upp den. Här försvann två deciliter! Jag glaserade den också, men det hade faktiskt inte varit helt nödvändigt. Det var en mycket god smak på denna kaka. Möjligt att jag bakar en till och fryser ned. Receptet är taget från www.matklubben.se

250 g smör ( rumstemperatur )
250 g socker
4 ägg
375 g vetemjöl
3 tsk bakpulver
en nypa salt
2 dl Baileys

Vispa smör och socker poröst.
Lägg till äggen, ett i sänder, under omrörnig.
I en annan skål blandas vetemjöl,salt och bakpulver väl. Tillsätt detta i smör och äggblandningen. Till sist blandar man i Baileys.
Grädda in ugnen i uppvärmd ugn. 180º, ungefär 50 minuter

Efter att kakan hade svalnat delade jag den i två lager och dubblerade detta glasyr recept nedan. Lade hälften av glasyren som fyllning och glaserade med resten. Det receptet är taget ur "Konditorns bästa".

3 dl florsocker
1 knivsudd salt
3 msk kakao
1 äggula
3-4 msk rumsvarmt smör
3 msk hett vatten (jag tog hälften vatten och sjöd upp hälften Baileys istället)

Blanda florsocker med salt och kakao. Tillsätt äggula och det mjuka smöret. Häll i det heta vattnet. Vispa smeten kraftigt så det blir ljust och luftigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar