Matbloggstoppen

torsdag 29 april 2010

Soppa med sötpotatis



Denna krämiga soppa var lite för söt för min smak. Jag gillar inte när mat blir sött och undviker frukt i matrecept. Om inte någon bjuder mig förstås, jag är inte så oartig att jag petar undan. Soppan var len och krämig och sambon och dottern åt med god aptit och jag tyckte att den var god om man bortsåg från det söta. Receptet är taget från www.tasteline.com

0,8 kg sötpotatis
2 tsk olja
2 msk strimlad ingefära
2 tsk malen spiskummin
2 hackad chilifrukter utan kärnor
2 stjälkar citrongräs
0,5 l grönsaksbuljong
0,5 l kokosmjölk
1 msk råsocker
1 dl färsk koriander, hackad

1. Lägg sötpotatisen i en kastrull med kokande vatten och koka 5 minuter eller tills potatisen är mjuk. Låt rinna av och ställ åt sidan.

2. Hetta upp oljan i en kastrull på medelstark värme. Tillsätt ingefära, spiskummin, chilifrukter och citrongräs och fräs i 3 minuter. Plocka ur citrongrästjälkarna.

3. Lägg sötpotatisen och kryddblandningen i en matberedare eller mixer och kör tillsammans med lite buljong till en puré.

4. Häll sötpotatisblandningen i en kastrull på medelstark värme. Tillsätt buljongen, kokosmjölken och socker och rör om tills soppan är rykande varm. Blanda ner koriander och servera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar