Matbloggstoppen

torsdag 29 april 2010

Falaffel



Att vara vegetarian och inte äta kolhydrater tror jag nog funkar rätt så dåligt. När jag bjöd på lasagne i helgen och en person undviker kolhydrater funderade jag på vad jag skulle göra. Sedan kom jag på att jag skulle kunna göra falaffel och hon kunde med det äta salladen och tzatziki. Sagt och gjort. Detta recept är taget ur Ulriksdalsboken. Den finns inte att få tag i längre, det är synd den är väldigt vacker.

400 g kokta kikärter
2 pressade vitlöksklyftor
1 ägg
2 msk grönsaksfond
2 msk finhackad koriander
2 1/2 msk potatismjöl
salt
3 krm malen spiskummin
1 liter olja till fritering

Kör kikärterna i mixer och blanda dem sedan med vitlök, ägg, grönsaksfond och koriander. Tillsätt mjöl, salt och spiskummin. Värm oljan i en kastrull. Rulla bollar av kikärtssmeten och fritera dem gyllenbruna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar